Usein kysytyt kysymykset

Askarruttaako uuden Waltti-matkakortin käyttö?

 

Mistä matkakortin voi ostaa? Mitä tuotteita siihen voi ladata?

Ensimmäinen kortti ostetaan ja ladataan Lahti-pisteessä (Kirkkokatu 31, 15140 Lahti) tai Waltti-nettipalvelussa. Lisälataamiset voi tehdä Waltin verkkokaupassa, palvelupisteessä, myyntipisteissä sekä linja-autoissa. Lataamisista peritään komissio (palkkio), jonka jokainen myyntipiste määrittelee itsenäisesti. Busseissa lataaminen suoritetaan käteisellä.

Samalle kortille voi ladata sekä kausilipun että arvolipun.

 

Mitä tuotteita nettipalvelusta voi ostaa?

Nettipalvelusta voi tilata ja ostaa henkilökohtaisen matkakortin itselle tai taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle, jolla ei ole vielä käytössä tunnistautumispalvelua.

Kortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan vain yhden lipputuotteen. Matkakortti ja siihen ladattu lipputuote postitetaan annettuun osoitteeseen 7-14 vuorokauden kuluessa tilauksesta.

Jos haluat tilata matkakortin alaikäiselle lapselle, sinun on luotava sitä varten uusi käyttäjätunnus. Voit käyttää kuitenkin samaa sähköpostisoitetta kuin omassa tilauksessasi.

Matkakortin voi myös lisäladata nettipalvelussa.

 

Mikä on kausilipun ja arvolipun ero?

Kausilipulla voi matkustaa 30 (90,180, kalenterivuosi) päivän ajan rajattomasti.

Arvolippuun ladataan tietty summa (vähintään 5 euroa, maksimissaan 500€) rahaa, joka kuluu sitä mukaa kun korttia käytetään.

Voit esimerkiksi ostaa kortille 30 päivän kausilipun XX-vyöhykkeelle ja ladata sille lisäksi rahaa 20 euroa siltä varalta, että sinun täytyy välillä matkustaa kaupunkialueen/normaalin liikkumisalueen ulkopuolelle.

 

Missä korttia voi käyttää?

Kortti toimii LSL:n joukkoliikenteen linja-autoissa A-I -vyöhykkeillä.

Autot kulkevat Lahden, Nastolan, Hollolan, Kärkölän, Orimattilan, Heinolan, Asikkalan sekä Sysmän alueella.

Kortti ei toimi muissa kuin LSL:n joukkoliikenteen autoissa. Sitä ei voi siten käyttää esimerkiksi ely-keskuksen reiteillä.

Waltti-kortilla olevaa arvoa voi käyttää kaikissa Walttia tukevissa kaupungeissa.

 

Miten osaan valita itselleni oikeat vyöhykkeet?

Korttiin alustetaan ensimmäisen oston yhteydessä käyttäjän valinnan mukaiset oletusvyöhykkeet.

Tällä vyöhykevälin valinnalla määritetään se matka, jota pääsääntöisesti käytetään matkustaessa arvolla ja joka veloitetaan kortilta maksettaessa. Oletusvyöhykkeet voidaan vaihtaa palvelupisteessä.

Valitut oletusvyöhykkeet eivät vaikuta kausituotteen vyöhykkeisiin, sillä kausituotteen vyöhykkeet valitaan aina oston yhteydessä erikseen.

Alueesi vyöhykekartan löydät netistä ja palvelupisteestä. Voit käyttää myös pysäkkihakuamme lähipysäkin vyöhykkeen selvittämiseksi.

 

Miten toimitaan, jos kortilla haluaa matkustaa sille ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle?

Kausilipulla voi matkustaa ainoastaan sille ennalta ladatulla alueella.

Arvolipulla voi matkustaa sekä ennalta ladatulle vyöhykkeelle että myös muille vyöhykkeille. Kortista veloitetaan ennalta määritellyn vyöhykkeen mukainen maksu aina, kun vilautat sitä maksulaitteen edessä.

Jos haluat matkustaa arvolipulla ennalta ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle, täytyy asiasta kertoa etukäteen kuljettajalle. Kuljettaja valitsee tällöin haluamasi vyöhykkeen ja veloittaa arvolipusta oikean summan.

Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, maksulaite valitsee korttia vilauttaessa aina käyttöön kausilipun. Mikäli haluat käyttää kortilta kuitenkin arvoa, pyydä kuljettajaa valitsemaan sinulle oikea vyöhyke.

 

Voiko usea henkilö käyttää samaa korttia?

Waltti-matkakortti voi olla joko henkilökohtainen tai haltijakohtainen.

Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia puolestaan voi käyttää kuka tahansa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluva henkilö, jolla kortti on.

Haltijakohtainenkin kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla, vaikka se olisi haltijakohtainen. Perheen lapset sen sijaan voivat käyttää samaa korttia.

Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta tällöin kortilta veloitetaan korkeampi aikuisen lipun hinta myös lapsen lipusta.

Haltijakohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös usea (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluva henkilö matkustaa yhtä aikaa: kun nouset bussiin, kerro monenko henkilön matka kortilta veloitetaan.

Henkilökohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös maksaa usean (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluvan henkilön matkan silloin, kun kortin omistaja matkustaa myös itse saman matkan yhdessä ryhmän kanssa.

 

Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?

Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa. Tällöin kortin löytäjä ei voi käyttää korttia matkustamiseen, ja käyttämättömät matkat voi siirtää uudelle kortille.

Haltijakohtaisen matkakortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

 

Miksi Waltti-matkakortin lataaminen maksaa ja mitä se maksaa?

Jokainen myyntipiste laittaa tuotteen hinnan päälle oman toimitusmaksunsa, jolla katetaan latauksesta syntyneet kustannukset. Hinnat ovat nähtävillä myyntipisteissä.

Myyntipalkkio laitetaan näkyviin erilliseksi osaksi palvelun hintaa, jolloin yhteiskunnan tuki kohdistuu suoraan lipun hintaan, eikä matkustamisen tukipalveluihin.

 

Myydäänkö linja-autossa vielä kertalippuja?

Ajoneuvosta voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja. Lähimmän käteisautomaatin löydät osoitteesta:  http://otto.fi/missa-otto/  Käteisellä maksaessasi varaathan mahdollisimman tasarahan.

 

 

Miksi nettilataamisen aktivoiminen ei aina onnistu heti bussissa?

Korttien nettilautauksen aktivoimiseksi olisi hyvä huomioida muutama asia.
1. Jos maksua ei ole suoritettu loppuun saakka
2. Kortti on ladattu illalla klo 22:00 jälkeen ja tiedot eivät ole päivittyneet välttämättä heti aamusta vaan päivittyvät ensimmäisen linjakierron päätteeksi päätepysäkillä
3. Kortti on rikki
4. On ladattu eri numeroinen kortti kuin mitä yritetään aamulla aktivoida bussissa

5. Nettilatauksesta on kulunut yli 30 päivää, etkä ole käyttänyt korttiasi bussissa. Netissä ladattu tuote siirtyy pois ajoneuvolaitteiden latauslistalta 30 päivän jälkeen ostoksesta, jonka jälkeen nettilatauksen kirjoittaminen kortille täytyy käydä suorittamassa loppuun asiakaspalvelupisteellä.