Hollolan, Lahden ja Nastolan välisten linjojen reittiluonnokset

10.9.2018 • Runkolinjastosuunnitelma

Runkolinjastosuunnittelun tässä vaiheessa on edetty suunnittelemaan Hollolan, Lahden ja Nastolan välisiä linjoja, eli nykyisten linjojen 4 (C,K,S, R), 8, ja 11 (A, B, K, T) kattamia alueita. Suunnittelussa on pyritty huomioimaan asukaskyselyssä ilmi tulleet haasteet ja toiveet linjojen suhteen. Vielä tässä vaiheessa ei ole suunniteltu aikatauluja, vaan pääasialliset liikennöintiajat ja vuorovälit.

Mitä muutoksia on suunniteltu?

Suunnitelmaluonnokset on kuvattu sekä kartalla (https://platform.remix.com/map/d1e0607) että tässä blogipostauksessa sanallisesti. Lähtökohtina suunnittelulle ovat olleet asiakaskysely sekä liikennöintikustannusten säilyttäminen samassa suuruusluokassa kuin nykyisinkin.

Kuva: Kartta

Hollola

Hollolan kirkonkylältä on toivottu suorempia vuoroja Rantatien ja Jalkarannan kautta keskustaan. Ne on suunniteltu toteutettavaksi siten, että muutama linjan 1 vuoro ulotettaisiin ajamaan Hollolan kirkonkylälle saakka. Rantatielle tulisi siten liikennöintiä aamu- ja iltapäiväruuhka-aikoihin.

Salpakankaalla kaikkien linjojen reittiä muutettaisiin siten, että kuntakeskuksen palvelut, kuten terveyskeskus ja Prisma, olisivat paremmin saavutettavissa. Linjojen reitit siirtyisivät siis Keskuskadun sijaan Terveystielle. Linjan 8 reittiä nopeutettaisiin siten, että se ei enää ajaisikaan Salpakankaantien kautta, vaan Salpakankaantien kautta liikennöisi linja 11.

Linja 11 saisi varrelleen myös Kuntotien, jonne asiakaskyselyssä toivottiin joukkoliikennettä takaisin. Jos kirkonkylältä tultaessa haluaisi nopeammin Lahteen, voisi vaihtaa Salpakankaalla linjan 4 tai 8 kyytiin.

Linjat 4 ja 8 ajaisivat suunnitelmassa molemmat ensin Matkakeskukselle ja sitten vasta Kauppatorille, jotta kumpaankin paikkaan saataisiin tasainen vuoroväli. Nykytilanteessa linjat ovat lähteneet ja saapuneet Matkakeskukselle samoihin aikoihin, vaikka Salpakankaalta ovatkin lähteneet vuorotellen.

Teollisuusalueelle on suunniteltu oma linjansa, joka liikennöi aamu- ja iltapäiväruuhka-aikoina.

Kuva: Hollola luonnos

Lahti

Metsämaalle liikennöisi luonnoksen mukaan Nastolasta saapuva linja 9. Ruuhka-aikoina vuoroja olisi kaksi tunnissa, muulloin liikennöitäisiin tunnin välein. Metsämaan tienoilla liikennöi kuitenkin useampi muu linja, joka myös palvelee aluetta.

Herrasmanniin, Kaukkariin ja Koivukumpuun liikennöisi puolestaan Tiilijärveltä saapuva linja 8. Arkisin vuorot ajaisivat vuorotellen Herrasmanniin ja Koivukumpuun, kuten nykyäänkin. Ajoaikaa keskustaan on nopeutettu siten, että vuorot ajaisivatkin suoraan Ahtialantietä.

Viipurintiellä ajaisi puolestaan linja 4, joka palauttaisi myös toivotun yhteyden Karjalankadun ja Levon hautausmaan välillä.

Nastola

Nastolasta suurena toiveena on ollut nopeammat yhteydet Lahteen. Nykyiset 4- ja 4C-vuorot eivät ole olleet kilpailukykyisiä omaan autoon nähden. Nämä säilyisivät suunnilleen sellaisinaan, mutta lisäksi Nastolaan liikennöisi uusi linja 9, joka tarjoaisi paitsi nopeamman yhteyden Lahteen sekä enemmän vuoroja Kouvolantien työpaikkojen luo. Linjan 9 on suunniteltu liikennöivän arkipäivisin kerran tunnissa, paitsi ruuhka-aikoina kaksi kertaa tunnissa, sekä viikonloppuisin kerran tunnissa.

Uusi linja 9 ajaisi ensin Matkakeskukselle ja sitten Kauppatorin kautta Metsämaalle. Linja 4 puolestaan ajaisi suoraan Viipurintien ja Karjalankadun kautta Kauppatorille ja sieltä Matkakeskuksen kautta Tiilikankaalle. Linja 4 liikennöisi suunnilleen samaan tapaan kuin nykyään joka toisen vuoron Uuteenkylään ja joka toisen Harjuviidantielle.

Kuva: Nastolan kartta

Kuinka tutustua luonnoksiin?

Suunnitelmaan voi tutustua karttaluonnoksissa. Luonnokset on toteutettu karttapohjina, jotka avautuvat tavallisimmilla nettiselaimilla.

Karttaa voi siirtää hiiren kursorilla ja sen mittakaavaa muuttaa painikkein (+/-). Pysäkit tulevat näkyviin, kun karttaa on suurennettu tarpeeksi tai jokin linja klikattu aktiiviseksi.

Kunkin linjan tarkemmat tiedot saa näkyviin klikkaamalla linjaa kartalla tai valitsemalla linjan valikosta. Tiedoista löytyy linjalle suunniteltu vuorovälin kuhunkin kellonaikaan. Varsinainen aikataulusuunnittelu tehdään kuitenkin vasta myöhemmin. Voit kuitenkin kommentoida ja kertoa toiveistasi myös aikataulujen suhteen.

Kun linja on valittuna, sen pysäkit näkyvät kartalla valkoisina palloina. Linjoja voi piilottaa ja ottaa takaisin näkyviin klikkaamalla silmän kuvaa valikossa. Linjalla voi olla myös useampi reitti, joita voit katsella klikkaamalla oikean yläkulman palloa, jossa on A-kirjain, ja valitsemalla toisen reitin avautuvasta valikosta.

Jätä kommentti karttaan klikkaamalla yläreunasta ”Lisää kommentti”. Kommentin jättäminen ei vaadi rekisteröitymistä. Kommentit näkee vain LSL:n suunnittelijat, ja kommentteja käytetään apuna suunnittelutyössä. Voit jättää kommentteja myös tähän blogipostaukseen tai ePalaute-kanavan runkolinjastosuunnitelma-osioon. Palautetta kerätään 19.9.2018 asti.

 

Kirjoittanut

Katja Suhonen

joukkoliikennesuunnittelija


111 kommenttia aiheeseen "Hollolan, Lahden ja Nastolan välisten linjojen reittiluonnokset"

  1. tiistai kirjoitti:

    uuteenkyläänkö ei menisi jatkossa enää yhtään bussia? ei saa lopettaa tuota linjaa joka mene uudenkylän perukoille asti 4 siis!!!!!!!!!!!!!!

    1. Miska Törö kirjoitti:

      Meneehän se 4 uuteenkyläänkin. Siinä on vaaleammalla toinen reitti. SItä painamalla saa näkyviin 4 reitin Uudestakylästä.

    2. Katja Suhonen kirjoitti:

      Kuten Miska Törö jo vastasi, Uuteenkylään liikennöitäisiin samaan tapaan kuin nytkin. Reitin saa näkyviin kun klikkaa linjaa 4 kartalla vai vasemman reunan valikossa ja sen jälkeen valitsee oikeasta yläkulmasta reitiksi B:n.

  2. kati niemivaara kirjoitti:

    Linja 9 / Heinlammintie on pientaloasutusaluetta,rakennuskaavamerkinnällä ´kulttuurihistoriallisesti merkittävä ympäristö´.
    Suojelumääräysten johdosta melulta ja tärinältä suojautuminen on tienvarren taloissa lähes mahdotonta.
    Eu:n direktiivin ja valtioneuvoston päätöksen mukaan melutaso ei asuinalueella saa ylittää 55/50 db.
    Tien ja talojen rakenteet eivät myöskään kestä alati kasvaneen raskaan liikenteen aiheuttamaa tärinää.
    Heinlammintiellä kulkevat jo tällä hetkellä ainakin linjat 5, 8, 89Z.
    Aiheuttaako uusi suunniteltu linja 9
    bussiliikenteen kasvua tiellä, vai poistuuko valikoimasta tämänhetkisiä linjoja?
    Suunnitellaanko jatkossa vuorot niin, että nopeusrajoituksen (40km/h) noudattaminen olisi mahdollista?
    Ajonopeudet vaikuttavat meluun ja tärinään oleellisesti.
    Ystävällisin terveisin,
    Kati

    1. Miska Törö kirjoitti:

      Suunnitelman mukaan Ainakin 8 poistuu Heinlammintieltä.

    2. Katja Suhonen kirjoitti:

      Tosiaan linja 9 korvaisi alueella nyt liikennöivän linjan 8. Linjalla 9 olisi hieman vähemmän vuoroja kuin linjalla 8. Liikennöintitarvetta Heinlammintiellä nostaa merkittävästi Salpauksen toimipiste Vipusenkadulla.

  3. Marja Myllys kirjoitti:

    Itä-länsisuunnan linjat ovat esillä, entä etelä -pohjoinen milloin ne tulevat tietoon.
    Nykyinen 31U voisi kulkea Luhdantaustankatua Harakankadun pysäkin kautta palatessaan Kärkkäiseltä.
    Tätä asiaa olen toistanut vuodesta toiseen, tulosta ei ole tullut.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Muut linjat suunnitellaan ja julkaistaan myöhemmin syksyllä. Huomioimme palautteenne tuolloin suunnittelussa.

  4. Pirkko kirjoitti:

    Ei 4:n tarvitse kiertää Hollolasta tullessa ensin matkakeskukselle. Ei sinne niin paljon menijöitä ole. Jollain on päästävä suoraan torille. Jo se oli huononnus, että millään vuorolla ei enää pääse Jalkarannan kautta keskustaan.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Linja 11 kulkee nykyään ja tämän luonnoksen mukaan myös tulevaisuudessa Jalkarannan kautta. Linja 4 kulkisi sitten Matkakeskuksen jälkeen torille.

    2. Pirkko kirjoitti:

      Tarkoitin huononnusta siten, että linja 4 kulki ennen joka toisen vuoron Tiilikankaalta Jalkarannan kautta torille. Miksi pitäisi lisätä matka-aikaa meille keskustaan meneville sillä matkakeskuksen kierroksella?

    3. Minna kirjoitti:

      Yhdyn Pirkon mielipiteeseen siitä, että 4:n reittimuutos huonontaisi Hollolan linjojen toimivuutta. Matka-aika Hollolasta torille varmasti kasvaisi.

    4. Kati kirjoitti:

      EHDOTTOMASTI 4 suoraan Hollolasta Torille! Muuten alkaa olla turhaa käyttää julkisia, jos työmatka kestää vielä kauemmin kuin nyt.

    5. Kulkija kirjoitti:

      Bussissa 4 Tiilikangas- Lahti- välillä kulkee todella paljon matkustajia ja aamuisin bussi on usein jo täynnä Soramäkeen / kuntakeskukseen tullessa. Suurimmalle osalle tästä porukasta on tärkeää päästä joko torille (työssäkävijät ja lukio-opiskelijat) tai konsiksen pysäkille (amis-opiskelijat). Siksi suora yhteys Tiilikangas- Tori on välttämätön!

  5. Työläinen kirjoitti:

    Matka metsämaalta karismaan kestää nykyisellä aikataululla noin oliko peräti tunti-puolitoista….se on lähin kauppakeskus ja monen työpaikka! Eikö pysty nopeuttamaan mitenkään tätä? Harmittaa kun autolla matka kestää 3-4 minuuttia niin jotain vikaa yhteydessä. Eikä sinne ole edes kunnollista pyörätietä …

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Tällaisia poikittaisyhteyksiä pohditaan enemmän suunnittelun seuraavassa vaiheessa. Huomioidaan tämä yhteystarve silloin.

  6. H L kirjoitti:

    Näemmä pakkomielteisestä matkakeskus-tori -kiertorumbasta ei näillä(kään?) linjoilla päästäisi. Ennemmin mennään jopa takapakkia, kun se ainoa suora yhteys torille PHKS:n suunnasta poistuisi. Kannattaisi kysellä ja selvitellä ajoaikoja (ei nyt Paasikivenaukion remontin aikaan), iso ero matka-ajassa on nimittäin nykyisen kasin (matkakeskus-tori) ja nelosen (suoraan torille) välillä. Lisäksi nelosen nykyisellä reitillä ns. Konsan pysäkki on ollut molempiin suuntiin vilkas – jäisikö nyt kokonaan pois? Myös suora yhteys Lahden keskustan pohjoisempiin alueisiin katkeaisi, nyt ko. suunnalle ajaa linja nro 8. Näillä suunnitelmilla mennään siis monessa kohtaa takapakkia saamatta mitään vastineeksi.

    1. katja kirjoitti:

      Jatkossa tutkitaan mahdollisuutta, tarvitseeko minkään linjan kulkea torin kautta, jos tori ei luontevasti osu reitin varrelle, esim. etelä-pohjois-suuntaisissa linjoissa. Kuitenkaan tällä hetkellä keskustassa ei ole mitään muuta vaihtoterminaalia, jonka kautta kaikki linjoista kulkisi, joten toistaiseksi toria on kierrettävä.

      Kuten tekstissä mainittiin, Hollolan suunnalta haasteena on nyt ollut, kun toinen linjoista ajaa toista kautta ja toinen toista kautta, niin vuorojen tasainen vuoroväli ei toteudukaan. Yhtenä vaihtoehtona voisi tietysti olla, että kumpikaan linja ei kulkisi matkakeskuksen kautta, mutta tällöin Hollolasta olisi aina vaihdollinen yhteys Matkakeskukseen.

      Nyt työmatka-aikaan tuonne on esitetty myös linjaa 10, joka liikennöi torilta Salpakankaalle kulkematta matkakeskuksen kautta.

    2. Minna kirjoitti:

      Linja 10 ei oikein taida palvella Hollolassa asuvia, koska jos oikein tulkitsin, niin se liikennöi väliä Hollolan teollisuusalue – kauppatori. Paljon esim. opiskelijoita todellakin jää pois Konsan pysäkillä.

  7. Ansku Luostarinen kirjoitti:

    Kun suunnittelette runkolinjoja pohjois-eteläsuunnassa, niin otattehan huomioon, että jokin linja tulee kulkemaan Mustankalliontietä, koska sieltä poistettiin 13-linja. Toinen vaihtoehto, on pistetään vaikkapa Citylinja 18 tai 19 kulkemaan kyseisen Mustankalliontien kautta Kiveriönkadulle.

    Myös Hollolaan suunnitellut linjat, eivät kohtaa kysyntää. Esim. nykyinen 8-linja, kulkee Salpakankaantien kautta, ja tulevaisuudessa 11-linja käväisisi silloin tällöin mäelle. Tällä ei pääse matkakeskukselle, kuten alunperin suunnittelijat ovat halunneet. Kannatan että tulevaisuudessakin 8-linja koukkaa Salpakankaantien kautta. On otettava huomioon, että linnuntietä kartassa on vaikea hahmottaa Salpakankaantien mäkiä ja matkoja.

    1. katja kirjoitti:

      Salpakankaantiestä on tullut muutama muukin kommentti. Pohditaan vielä linjan 8 reititystä niillä tienoilla.

  8. TVP kirjoitti:

    Hirvikalliolta ja Vanhatalolta olisi käveltävä Terveystielle asti, jotta pääsisi sekä 4 ja 8 kyytiin. Edes toinen linja voisi kiertää Keskuskadun kautta. Suora vuoro torille, kiitos

  9. Opiskelija kirjoitti:

    Miksi Hälvälässä Hollolan Kirkkotien kautta ei kulje enempää busseja kuin tunnin välein esim aamusta klo 8-10 välillä?Todella hankalaa Lahteen päästä opiskelijan tai työssä käyvän kun menee vain tunnin välein vuoroja..autoa tai korttia ei kaikilla ole.

    1. katja kirjoitti:

      Kunta ei ole halunnut kuitenkaan lisätä joukkoliikenteen rahoitusta, joten vuorojen määrää ei pystytä oikeastaan lisäämään.

  10. Seija kirjoitti:

    Miksi ihmeessä linja 8 täytyy muuttaa.
    Toisen asteen koulutuksista suuri osa on siirtynyt Vipusenkadulle, jonka lähelle linja 8(Heinlammintie) nyt menee. Hollolan kuntakeskuksesta yms. on opiskelijat ovat päässeet yhdellä bussilla
    kouluun. Ihmettelen muutosta, kun Herrasmannissa ja Koivukummussa ei ole mitään muuta kuin asutusta. Vai onko

    1. katja kirjoitti:

      Ahtialan suunnalta on toivottu suoraa vuoroa Keskussairaalalle ja tämä mahdollistaisi sen. Kauppatorilta kulkee useita linjoja ja vuoroja Vipusenkadulle, joten vaihtamisen pitäisi olla vaivatonta.

    2. Ansku Luostarinen kirjoitti:

      Seija puhuu asiaa. Salpakankaantiellä esim. klo 7.00 Hollolasta lähtevä 8-linja on täynnä koululaisia ja työssäkäyviä. Tämä linja on tarpeellinen myös siksi, että mäellä asuu paljon vanhuksia ja muita keskussairaalassa asioivia (ilman autoa), jotka ovat tyytyväisiä 8-linjan kulkemiseen. Lisäksi on kaavoitettu uusi palvelukeskus Salpakankaanmäelle, jossa varmasti asiakkaita riittäisi.

    3. Kati V. kirjoitti:

      Seija puhuu asiaa! Valtatien eteläpuolen kuntakeskusesta joutuu melko pitkän ja mäkisen matkan kulkemaan päästäkseen bussilla kaupunkiin 11 linjan vähäisten vuorojen takia. Ja Hollolasta kulkee todella paljon Vipusenkadulle ja jos nyt muutenkin vuoroja vähennetään niin miten kuvitellaan että paikat ruuhkavuoroissa riittää? Vasta saatiin suora vuoro Vipuselle niin ahtialaiset toiveineen heti jyrää Hollolan. Yhtälailla voivat vaihtaa torilla jos tuo on perustelu!

    4. Nina kirjoitti:

      Jos katsotte, että tuo suora linja kaukkarista on se suora linja Ahtialasta keskussairaalalle, tulkinta on väärä. Kaukkaria ei oikein voi ajatella Ahtialaksi. Muutenkin tuo runkolinjan kulkemisaika klo 06 ei vastaa työmatkatoiveita. Työvuorot alkavat jo kello 06. Joten näillä näkymin työmatkoista bussilla täytyy luopua, jo suunnitelma tällaisenä pysyy. Uusi nro 08 ei ole Ahtiala-PHKS. Ei mitenkään. Ahtiala jatkuu vielä 6 kilometriä suunnitellun bussilinjan Ahtialantien itäisimmästä päästä.

    5. Nina kirjoitti:

      Ja sen verran vielä, että suurin osa siitä Ahtialantien matkustajistosta tulee juuri sieltä, missä asutuskin. Eli pidemmällä Ahtialassa. Ei matkustajat tälle linjalle löydy Rekolan teollisuusalueelta. Ja sehän tässä 8-rwirin suunnitelmassa on reitin itäisin kohta Ahtialantiellä. Varsinainen asutus alkaa vasta sitten. Runoilijana paras olisi vanha perinteinen 3-bussin reitti keskussairaalalle.

    6. Nin kirjoitti:

      Ja sen verran vielä, että suurin osa siitä Ahtialantien matkustajistosta tulee juuri sieltä, missä asutuskin. Eli pidemmällä Ahtialassa. Ei matkustajat tälle linjalle löydy Rekolan teollisuusalueelta. Ja sehän tässä 8-rwirin suunnitelmassa on reitin itäisin kohta Ahtialantiellä. Varsinainen asutus alkaa vasta sitten. Runoilijana paras olisi vanha perinteinen 3-bussin reitti keskussairaalalle.

  11. TEEMU kirjoitti:

    omasta mielestä olisi mukava jos linja 32 ajaisi vanhanradankadun päähän (hartwallin risteyksestä eteenpäin) ja Hartwallille palautettaisiin oma linjansa

  12. Peter kirjoitti:

    Linja 5 poikkeaa turhaan torilla, sen rumban voisi jättää käyttämättä kun lähdetään torilta metsäpeltoon niin matka kestää helluntaiseurakunnalle huonoimmassa tapauksessa jopa 15 minuuttia kiitos huonosti käyttäytyvien liikennevalojen. Ensin kierretään rinksa torilla ja sitten vielä matkakeskuksen kierros niin kyllä yhtä liikennevaloissa seisomista se matkustaminen. jatkuva pysähtely lisää myös ilmeisesti päästöjä

  13. heidi kirjoitti:

    Paimelasta/Kalliolasta/ Kukkilasta(Hollola) oma linja Lahden keskustaan!!!!! Paljon kulkee kouluun lapsia Lahteen päin ja työmatkalaisille mukava vaihtoehto.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Vesikansan suunta tulee suunnitteluun myöhemmin tänä vuonna.

  14. Mika kirjoitti:

    Kun suunnitelmissa päästään aikataulujen miettimiseen niin toivottavasti ne saadaan miettityä järkeviksi ja helposti muistettaviksi. Tällähetkellä ainakin Jalkarannasta lähtöajat arkisin ovat hankalia muistettavia (16:08, 16:19, 16:32, 16:44, 16:56 jne.) eikä muistamista helpota aikataulujen vaihtuminen klo 14 aikoihin, ei luulisi olevan vaikea tehdä aikataulut 5 minuutin jaotuksella (kuten oli kesäaikataulussa).

    Jalkarannan päässä reittien vaihtelu tuntuu myös olevan kuljettajille hankalaa (välillä tulee virheitä kun kuljettaja muistaa väärin että mitä jalkarannan pään reittiä silläkertaa pitäisi ajaa).

    1. Minna kirjoitti:

      Tarvitseeko Jalkarantaan todella mennä noin usein bussi kuin nykyisin? Sama juttu Liipolaan. Kyllä varmasti porukka on ”sekaisin” aikatauluista, kun niitä busseja menee niin tiuhaan.

  15. Kati kirjoitti:

    Asun Riekontiellä Metsämaalla ja Linja 8 ja 88 on ainoa, millä pääsen keskustaan. Jos linjan vuoroja harvennetaan entisestään, niin miten opiskelijat ja työläiset pääsevät keskustaan? Ei kaikilla ole omaa autoa.

    Olisikin hienoa, jos saataisiin linja, joka kulkisi Savontieltä Lahdenkadulle ja siitä keskustaan, ettei bussin tarvitsisi kiertää pitemmän kautta ympäri (Vitikankatu/Heinlammintie). On ärsyttävää joutua kiertämään aamuisin niin pitkä matka, kun suorempaakin pääsisi. Aina joutuu jännittämään, että ehtiikö toiseen bussiin vai ei. Linja 88 kun ei kulje itselleni sopiviin aikoihin.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Juuri tärkeimpiin matkustusaikoihin (n. klo 6-9 ja 14-17) vuorojen määrä pysyisi samana.

  16. Risto kirjoitti:

    Matka-aika Villähteeltä Askonkadulle siis pitenee reilusti.

  17. Mirjam Marttila kirjoitti:

    Hei! Olisiko mahdollista saada bussi kulkemaan/pyörähtämää Kytölässä myös Palttinakadulle ja sieltä Sipilänkadulle tms. Täällä asuu paljon koululaisia, joista 1-2-luokkalaisilla on koulumatkan pituuden (ja myös vaarallisuuden) vuoksi koulukyyti. Kun Palttinakadun tietyöt ovat ohi, osalla koululaisista taksikyydit vaihtuvat bussikorttiin, mutta täältä on aika pitkä matka lähimmälle pysäkille Kytölän päiväkodin viereen.
    Alueelle on kaavoitettu paljon asutusta, joten tarve lisääntyy kokoajan.

  18. Petra kirjoitti:

    Niin eikö orimattilan linjat kuulu tähän ”runkosuunnnitelmaan”?
    Voisiko Olasta vihdoin saada suoran reitin PHKS ja takaisin?? Aamuin, päivin, illoin joitain vuoroja..

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Kyllä kuuluu! Tässä vaiheessa suunniteltiin vasta Hollola-Nastola-välistä liikennettä. Orimattilaan paneudutaan myöhemmin syksyllä.

  19. Heikki Penttilä kirjoitti:

    ”Lassi” Linjat 18 ja 19 kannattaisi yhdistää.Linja 18 Paasikivenkatu – tori – Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Hämeenkatu – Saimaankatu – Lahdenkatu – Hirsimetsäntie. Linja 19 Purokatu – Kiveriönkatu – Mustankalliontie – Pyhätön, Laitakatu – Karjalankatu – Kannaksenkatu – Laaksokatu – Saimaankatu – Hämeenkatu – Vesijärvenkatu – Aleksanterinkatu – tori – Paasikivenkatu. Mustankallion tunneli ei ole tarkoitettu raskaalle liikenteelle, (kieltomerkki). Näin saataisiin Hirsimetsäntien alkupää ja Mustankalliontie takaisin bussiliikenteelle.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Valitettavasti ainakaan nykyisellään ajoaika ei riittäisi esittämiisi reitteihin. Linjalle saadaan ensi viikolla käyttöön pikkubussi.

    2. Ansku Luostarinen kirjoitti:

      Heikin idea on mahtava! Lassi-linjathan oli tarkoitettu palvelulinjoiksi, vai olenko ymmärtänyt väärin?

      Näitä Lassi-linjojen aikatauluja voi varmasti löysentää, tärkeintä on saada ihmisiä (tässä tapauksessa eniten eläkeläisiä)palveluiden piiriin. Heille on tärkeintä päästä paikasta A-B, ei niinkään ajallisesti kiirettä. Linjojen ei tarvitse kulkea klo 17.00 jälkeen (eihän vanha 13-linjakaan kukenut 16.00 jälkeen pyhättömälle).

    3. Heikki Penttilä kirjoitti:

      Ajatukseni oli seuraava. Esimerkki: Torilta lähtö 7:00 ajoaika Hirsimetsäntielle 20 min. Linjanumeron vaihto linjalle 19 lähtö 7:20 siitä Laitakadulle menee noin 15 min. Laitakadulta lähtö 7:35 Paasikivenkadulle ajoaikaa 25 min. Aikataulullisesti aivan toimiva. Ajetaan kerran tunnissa. Kuljettajalle jää Paasikivenkadulla riittävästi taukoa. Nyt aikataulu on aivan liian kireä.

    4. Katja Suhonen kirjoitti:

      Tällöin esim. takaisin kaupungista Pyhättömälle mentäessä täytyisi aina kiertää Hirsimetsäntien ja Kiveriön kautta, mikä heikentäisi linjan houkuttelevuutta.

      Lassi-linjat ovat kaikille tarkoitettua joukkoliikennettä, niiden varrelle vain on poimittu keskustan tienoilta kohteita, jonne aiemmin ei ole bussilla päässyt.

    5. Nils kirjoitti:

      Mustankallion tunnelissa on liikennemerkki 313 ”Kuorma- ja pakettiautolla ajo kielletty” ts. tunnelissa saa ajaa (kaikenkokoisilla)linja-autoilla. Miksi linja olisi laitettu kulkemaan sitä kautta jos se olisi kiellettyä?

  20. Opiskelija kirjoitti:

    Huononpaan suuntaan menisi linja 4, jos se kiertäisi matkakeskuksen kautta torille. Matka-aika luultavasti pidentyisi ja reitti ei olisi enää niin suora. Myös iltapäivällä matkakeskuksen kautta kiertäminen hidastaisi matkaa, koska Hämeenlinnantie matkakeskukselta Hollolaan päin mentäessä on Mytäjäisten risteyksen kohdalta usein tukossa. Liikennevalot kerkeävät usein vaihtua moneen kertaan ennen kuin risteyksen läpi pääsee, koska jono risteykselle on pitkä.

    1. Minna kirjoitti:

      Niin totta kirjoitat opiskelija.

  21. Seija kirjoitti:

    Miksi Mäkirinteenkadun alue(Kartanon alue yms)palaa liikenteellisesti ties kuinka kauaksi. Kerran tunnissa. Ei voi olla totta. Harkitkaa uudelleen ja ajatelkaa työssäkäyviä ja opiskelijoita. Please.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Mäkirinteentiellä on tarkoitus säilyttää nykyinen vuoroväli, eli 30 minuutin välein.

  22. Liisa Stranden kirjoitti:

    Reitit 4 ja 4C Nastola – Villähde – matkakeskus – tori on säilytettävä ennallaan, myös minimi liikennöintitiheys.
    Perustelut:
    1. Vältetään tietoisesti Viipurintien ja Karjalankadun ruuhka. Olemassa oleva reitti matkakeskukseen ja edelleen Lahden ulkopuolelle suuntautuva joukkoliikenne on sujuvampaa ja nopeampaa kuin uudessa reittisuunnitelmassa.
    2. Vaihtoyhteydet raideliikenteen vuoroihin on nykyisessä reitissä vähemmän haavoittuva.
    3. Uusi reitti 9 voisi vaihtoehtoisesti kulkea Viipurintien ja Karjalankadun kautta, koska reitit 4 ja 4C ulottuvat itäisempään Nastolaan mutta reitti 9 ei kulje Villähteen vanhaa tietä. Reitti 9 ei siis palvele Villähteen vanhantien asutusta.
    4. Lahden matkakeskus on pidettävä keskeisessä asemassa kehitettäessä kokonaisuutena Lahden joukkoliikennettä, niin sisäistä kuin ulkoistakin.

  23. Työmatkaaja kirjoitti:

    Linjat on säilytettävä nykyisellään. Suora reitti nelosella torille on toimiva, eikä kannata vaihtaa sitä matkakeskuksen kautta kulkevaksi Tiilikankaalta päin tullessa.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Matkakeskuksen kautta ajamiseen on saatu runsaasti kommentteja sekä puolesta, että vastaan. Näihin kommentteihin paneudutaan sitten 19.9. jälkeen.

  24. Markku kirjoitti:

    Moikka, todella hyvä, että Hollolan kirkonkylältä on suora linja Lahden keskustaan. Hyvä juttu, kiitos siitä!!

  25. Leena Aalto kirjoitti:

    Todella huono juttu että linjan 31 aikataulut on muutettu ilta aikaan
    lähtemään 10 min yli ja 20 vailla Kärkkäiseltä.Kun joutuu vaihtamaan bussia tulee tällä muutoksella odottelu aikaa torilla 20 minuuttia ja olen Mäntsäläntieltä iltavuorosta 21.30. lähtiessä kotona 22.30! Eihän nuo ajat istu lainkaan työvuoroihin jotka päättyvät joko klo 21.00 tai 21.30. Vanhat ajat 20.50 tai 21.20 toimi hyvin.

  26. Mari Riuttanen kirjoitti:

    Toivoisin myös, että linja 4C menisi suoraan torille. Täytyy olla yksi bussi, joka menee PHKS:sta Hämeenlinnantietä suoraan keskustaan kulkematta ensin matkakeskuksen kautta. Samoin torilta suoraan Hämeenlinnantielle, siinä säästää paljon aikaa kun ei kierrellä matkakeskuksen ympärillä ruuhka-aikoina.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Näihin tarpeisiin oli suunniteltu tuo linja 10, joka liikennöisi torilta PHKS:n ja Salpakankaan suuntaan aamuisin, ja toiseen suuntaan iltapäivisin.

  27. Lahdessa töissä kirjoitti:

    Toivottu muutos nelosen reittiin, hyvältä näyttää! Toivottavasti vielä aikataulut järkeviksi junien suhteen. Matkakeskukselta on päästävä sujuvasti PHKS ja takaisin, tällä hetkellä paljon ongelmia tässä.

  28. Edelleen 4C ja 4 reittien varrelta kirjoitti:

    Nastolasta suurena toiveena on kuulemma ollut nopeammat yhteydet Lahteen? Eikö uudessa reittisuunnitelmassa ole huomioitu Villähteen vanhantien varren asutusta? Nämä asukkaat ovat ilmeisesti pitäneet nykyistä linjausta hyvänä jos suunnitteluvaiheessa ei ole tullut kommentteja. Miksi siis Villähteen vanhantien kautta kulkevat vuorot 4 ja 4C on linjattu kulkevaksi uudessa suunnitelmassa yksinomaan Viipurintietä Karjalankadulle ja sieltä torin kautta matkakeskukseen. Pyöritään aivan turhaa toria ympäri kun pitäisi ennättää matkakeskuksesta lähteviin jatkoyhteyksiin. Lisätty nopeutettujen vuorojen kustannusvaikutus/ kustannustehokkuus? Vyöhykejako/ maksut on vihdoin saatettava vastaamaan nykyisen Lahden aluetta.

  29. Sirpa Rintamäki kirjoitti:

    Harmittaa, että ei enää pääsisi Kivistönmäeltä suoraan PHKS:n, kun 8 loppuu.

  30. Heikki Penttilä kirjoitti:

    Ajetaan joka toinen vuoro 18 myötäpäiväävn ja 19 vastapäivään. Miksi näitä ehdotuksia kysellään asiakkailta jos ja kun LSL viranomaisena tietää, mitä tehdä. Rautatiesaemalle pääsi ennen 01.07 2014 laskennallisesti 2,5 min vuorovälein torilta. Nyt sitten jätetään mm. Pyhättömän alue Matkakeskuksen ulkopuolelle. Nyt esillä olevaan: Nastolasaa Kausantieltä autot Lahden suunntaan kulkevat eri puolelta tietä. 4 itään ja 9 länteenpäin. Asuin ennen Metsämaala ja silloin linja 27 oli melkein kuin pikavuoro. Parhaimmillaan Huuhkajantieltä torille pääsi 5 minuutissa. (Ruuhka-ajan ulkopuolella)

  31. Hanna kirjoitti:

    Todella hyvä uudistus,että 8 kulkisi Salpakankaan kuntakeskuksesta Ahtialaan ilman suurempia kiertoreittejä. Työmatkalaisille nopeus on tärkeää. Samoin 4 kulkemaan Karjalankatua pitkin. Keskusta kuihtuu entisestään jos bussit eivät enää kulkisi torin kautta. Harmi ettei muutoksilla voi miellyttää kaikkia.

  32. Vuorotyöläinen kirjoitti:

    Jos olen oikein aikataulut televisiotien kautta kulkevissa vuoroissa ymmärtänyt, niin tähänkin astiset vähäiset vuorot olisivat jatkossa iltapäivävoroja lukuunottamatta täysin turhia. Eikös tämän vuoron olisi juuri tarkoitus palvella työläisiä. Toivottavasti pysyisi edes vanhat aikataulut.

    1. Katja Suhonen kirjoitti:

      Aikatauluja ei olla vielä suunniteltu. Mielellämme kuulisimme, mihin aikaan Televisiotielle pitäisi päästä.

  33. Keskussairaalassa työskentelevä kirjoitti:

    Kytolästä-keskussairaalan suorayhteys linjalla 8 päättyy? Meneekö jatkossa kuitenkin aikataulullisesti järkevästi aikataulut, ettei tarvi tolkuttomia aikoja odotella vaihtoa torilla? Nimimerkillä, suoralinja Kytolästä keskussairaalaan oli hyvä. :)

  34. Riina kirjoitti:

    4 ja 11 kuljettava Kansankatua ja Keskuskatua.

  35. Riikka kirjoitti:

    Suora reitti Hollolan kirkonkylältä Rantatietä ja Jakkarannantietä pitkin Lahden keskustaan on hyvä juttu!

  36. Sasu Sihvonen kirjoitti:

    * Linja 9 olisi erinomainen uudistus! Nastolan joukkoliikennepalvelut olleet selvästi ”alimitoitettuja” matkustajamääriin nähden. Linjan 9 reittiä voisi miettiä Nastolan päässä vielä: esim. reitti voisi kulkea Harjuviidantieltä Rakokiveen Ratsutien kautta (Ratsutiellä ollut ennenkin joukkoliikennettä!); kannattaisiko linja 9 ajaa Vaakatietä pitkin ABC:lle?

    * Ahtialan suunnan liikenne kannattaisi suunnitella kokonaisuutena!

    * Olisiko järkevää, jos kaikki linjan 8 vuorot lähtisivätkin Herrasmannista ja kiertäisivät Koivukummen ja Kaukkarin kautta? (= enemmän ”runkolinjamaisuutta” sirpalemaisten pistolinjojen sijaan)

    * Linja 8:n voisi kierrättää Ala-Tonttilan kautta – ja kauempaa Hiekkanummesta ja Viuhasta tulevat linjat (nykyiset linjat 2 ja 3) suoraan Ahtialantietä pitkin. Samoin Kariston linja (7) voisi ajaa Ala-Tonttilan kautta (kuten aiemmin Kariston linja 4a)

    * Pitäisikö Hollolassa linjan 8 kuitenkin kiertää Salpakankaantien lenkki nykyiseen tyyliin 2 / tunti? Suunniteltu linja 11 kulkisi vain kerran tunnissa Salpakankaantien kautta…
    —————————————————————————————
    Muuta:

    * Keijupuiston-Hennalan-Jokimaan suuntaan iltaliikennettä lisää; nykyiset linjat 12 ja 2 jättävät alueet iltapaitsioon! Yhtenä ideana voisi reitittää linja 31 kulkemaan illalla / yöllä Mytäjäisen-Hennalan-Keijupuiston kautta Launeelle?

    * ”Hiljaisen ajan liikenteeseen” (iltayö-yö ja sunnuntai) omat runkolinjat, joilla reitit voisivat poiketa päivälinjoista (esim. yhdistelmiä / vaihtoehtoisia reittejä). Näin tilanne on pääkaupunkiseudulla ja esim. Tampereella; tällä hetkellä ilta/yöliikenne on LSL:n alueella aika sattumanvaraista, kun ainoastaan Hollolan ja Ahtialan suuntiin bussit kulkevat pikkutunneillakin…

    * Liipolan palvelutaso pidettävä vähintään nykyisenä (busseissa aina matkustajia ja paljon), mutta puolet vuoroista voisi kulkea Jalkarannan asemesta Pohjois-Lahteen (esim. Karjusaari / Mukkula / Ruoriniemi; nykyiset linjat 32, 21, 17). Liipolassa vuoroväli 5-6 bussia tunnissa arkisin vastaisuudessakin; puolet vuoroista siis Jalkarantaan, puolet ”Pohjois-Lahteen”

    * Osa Jalkarannan busseista vois kulkea Liipolan lisäksi esim. Joutjärvelle kuten ennen vanhaan. Nykyinen Jalkarannan suunnan ”numerohässäkkä” alati muuttuvine reitteineen on e r i t t ä i n sekava: 1, 1T, 1K, 1TR, 1M ja mitä niitä vielä oli…!

    * Jalkarantaan riittää arkisin 4 (-5) bussia / tunti. Nykyisessä Linja 1:ssä on ilmiselvää ylikapasiteettiä Jalkarannan suuntaan ja alikapasiteettiä Liipolaan.

    * Renkomäen suunnan linjojen aikataulutus järkevämmäksi: Orimattilan bussit 88/89 ja 7 ajavat peräkanaa melkein koko reitin…!

  37. päivi kirjoitti:

    Linja-auto numero 8 reittiä ja aikatauluja ei saa muuttaa. Salpakankaantien osuutta ei saa muuttaa. Täältä pitää päästä kaupunkiin töihin ja Hollolan Prismaan kauppaan sujuvasti. Tämän asuntoalueen arvo romahtaa ja asuntoja ei saa kaupaksi, jos linja-autoliikenne heikkenee.

    1. päivi k kirjoitti:

      Samaa mieltä. Salpakankaantien reittejä ei saa muuttaa linja 8:n osalta. Töihin pitää päästä ja jäädä pois Salpausselän koulun kohdalla. Kaikki ei kulje torille saakka.

    2. Outi kirjoitti:

      Itse asun Salpakankaantiellä ja useasti olen numero 8 bussia käyttänyt. Sillä on päässyt oven eteen matkan jälkeen Matkakeskuksesta sekä kulkemaan kätevästi puolen tunnin välein keskustaan.Ihmettelen perustetta, että matka nopeutuu kun Salpakankaantien lenkin jättää pois. Kyse on 5 miinutista, jos siitäkään. Salpakankaantiellä asuu paljon työssäkäyviä (kuten minä) sekä vanhuksia, jotka eivät autoa enää pysty ajamaan. Näille bussi 8 reitti ja aikataulu ovat elintärkeitä.

      Myös asuntojen arvon kannalta on erittäin tärkeää, että bussiyhteys säilyy! Vaikka tilalle onkin kaavailtu bussia numero 11, tämä kiertää Jalkarannan kautta jättäen Matkakeskuksen pois reitiltä. Miksi ihmeessä salpakankaantieläisiä rangaistaan muiden kustannuksella niin, että emme enää pääse suoraan Matkakeskukseen?

      Kuulostaa kohtuuttomalta jättää iso asiakaskunta huomioimatta vaan siksi, että jonkun matka nopeutuisi korkeintaan 5 minuutilla. Viimeinen kommentti Tiilijärven suunnalta tuleville: teiltä tulee useampi bussi Lahden kaupunkiin josta valita (4,8), eli jos sallisitte meille salpakankaantieläisille tämän yhden yhteyden…

  38. Masa kirjoitti:

    Missään nimessä ei saa jättää Salpakankaantietä pois tuosta 8:n lenkistä, ei tee montaa lisäminuuttia reittiin.
    Tuo 11 ei kulkisi kuin arkisin 6:00-18:00 ja viikonloppuisin ei ollenkaan :(
    Ja muutenkin tuo 8 voisi edelleen kulkea tuonne Metsämaalle, koska täällä on paljon opiskelijoita jotka menevät vipuselle.

    1. Ansku kirjoitti:

      Masan kanssa täysin samaa mieltä! 8 linjan tulee kulkea Salpakankaantien kautta. Muuten ei täältä opiskelijat pääse hyvillä yhteyksillä Vipusen kampukselle. Älkää kuihduttako tätä mäkeä!

  39. Kaarina kirjoitti:

    Salpakankaantien bussivuoroja ei saa harventaa. Ko. kadulla paljon kerrostaloja joissa asuu paljon työssäkäyviä ja opiskelijoita.

    1. Ärsyyntynyt asukas kirjoitti:

      !!! Naurettavaa, että arkisin viimeinen bussi tulisi kuudelta. Millä on tarkoitus päästä töistä kotiin? Matkat hedelmätarhan ja K-kaupan pysäkeiltä ovat pelkkää ylämäkeä, ja liian pitkät kantatessa raskaita laukkuja töistä kotiin.

    2. Ansku kirjoitti:

      Kyllä! ja talvella huonohoitoisella tiellä on vaikea dallata ylämäkiä. Ja vanhukset eivät noin vain kävele näitä mäkiä.

  40. Sirkku kirjoitti:

    Upea juttu, jos Hollolan kirkolta pääsee suoraan Lahden keskustaan aamuisin ja iltapäivisin takaisin.
    Onko viikonlopuksi suunnitteilla mitään vuoroja? Nythän Hollolan kirkonkylälle ei kulje la ja su mitään julkisia bussivuoroja.

  41. Carita kirjoitti:

    Upeaa, että Hollola kk-Lahti reitteihin parannuksia. Kun Hollolassa ei ole enää omaa lukiota on tärkeää, että opiskelijoilla on mahdollisuus kulkea sujuvilla vuoroilla aamuisin kouluun ja toki takaisinkin. Nyt klo 8 meneminen on tarkoittanut nuorelle heräämistä klo 5!!! Eli linjat kuntoon, jotta klo 8 ja 9 pääsee hyvin keskustaan kouluun, kiitos!

  42. Tarja Lohi kirjoitti:

    Linja 8: kaartaminen salpakankaantien kautta olisi pidettävä jatkossa. Tästä on kuljetaan paljon päivittäin kyydissä. Matka sairaalaan esim. on alueen asukkaille kätevä linja-autolla nyt. Kaikille ei ole mahdollista kävellä kahtakaan kilometriä ja pysäkin siirtyminen kauemmas tekee auto matkasta jo niin naurettavan lyhkäisen, että eihän siinä ole mitään järkeä. Törkeä huononnus palveluihin isolle asiakaskunnalle jos tämä jää pois.

  43. Vuorotyöläinen kirjoitti:

    Linjalla 8, Metsämaa-Nastola, oltava vuoroja aik.aamulla,(nyk.5.30 läht, torilta 5.55) myös viikonloppuisin, jotta ehtii töihin,vaihtaen torilla Keskussairaalaan menevään bussiin 9. Linja 5 Kiveriönkadulle, Hörölään) ilta ajoaikoja ei saa vähentää.

  44. N kirjoitti:

    Olisi todella hyvä muutos, jos Hollola kk ja siitä matkan varrelta pääsisi suoraan keskustaan! Se tunnin istuminen siellä bussissa sellaisen matkan takia ei oikein napannut monen opiskeluvuoden aikana.

  45. SA kirjoitti:

    Miten linjan 4 matka-aika muuttuu, kun reitti siirtyy Karjalankadulle? Vastaako muutos toiveisiin nopeammista yhteyksistä? Aikataulut olisi järkevä suunnitella niin, että ne sopisivat paremmin junayhteyksiin. Tälläkin hetkellä linjan nro 4 aikataulu on sellainen, että Nastolan suunnalta pitäisi ehtiä Helsingin-suunnan juniin, mutta käytännössä bussit ovat niin paljon myöhässä, että juniin on mahdoton ehtiä.

  46. Mika kirjoitti:

    Tosi hyvä jos Hollolan kirkolta suoravuoro lähteen jos vielä vkl.kin menis muutama vuoro.

  47. Ärsyyntynyt asukas kirjoitti:

    Linjan 8 muutosta Salpakankaantiellä perustellaan ”vuoron nopeuttamisella”. Bussilla ei mene kuin 5min ajaa mäen läpi. Miten tämä hidastaa vuoroa? Mäeltä tulee kyytiin jatkuvasti ihmisiä esimerkiksi vanhuksia, joilla on asiaa kuntakeskukseen, keskussairaalalle ja keskustaan. Kaikki kätevästi yhdellä bussilla. Vaihtoehtoinen 11 käväisi mäellä kerran tunnissa, jolloin esimerkiksi opiskelijat joutuisivat parhaimmillaan odotella koululla tuntien alkamista 60min. Viiden minuutin koukkaaminen 8 linjalla ei vaikuta reitin nopeuteen olennaisesti. Kauemmin aikaa kestää kiertää matkakeskushärdelli, johon menee n. 15min.

    Linja 8 pitää ehdottomasti säilyttää Salpakankaantiellä! Mitään pätevää syytä sen muuttamiseen ei ole.

  48. Anneli kirjoitti:

    Miksi Ala-Okeroisten tietä ei mene mitään bussia? Riihelästä ja Kasakkamäestä käytetään paljon Kuntakeskuksen palveluita ja välillä on varmasti myös työmatkaliikennettä. Samoin Riihelä/Kasakkamäki-Laune/Renkomäki-välillä. Välillä nykyiset 5 ja 21 kulkevat peräkkäin ja sen jälkeen seuraavaa vuoroa saa odottaa 30 min tai pidempäänkiin. Yhtään enemmän bussilla kulkevalle torin kierto tulee tutuksi(=pyörällä olisit jo perillä). Minne jäi Lahden bussikortti jota voisi käyttää myös Pääkaupunkiseudulla, sellaisestakin joskus puhuttiin.

  49. Lukiolainen kirjoitti:

    Vihdoinkin bussi takaisin Kuntotielle! Kävelymatka pysäkille lyheni kahdesta kilometristä yhteen. Mielestäni vanha systeemi toimii 4 ja 8 kohdalla hyvin että 8 menee vasta torin jälkeen matkakeskukselle ja 4 pääsee nopeammin Tiilikankaalle, johon on noin 10 min. enemmän matkaa kuin tiilijärvelle. Toivottavasti asia vielä järjestyisi niin että linja 11 pysähtyisi matkakeskuksessa, ennen torille menoa matkan lyhentämiseksi. Vaikka se ei taida onnistuakaan, tulisihan siitä aikamoisia lisäminuutteja. Koska nämä muutokset tulevat voimaan?

  50. Jussi kirjoitti:

    Hollolan kirkolta Lahden keskustaan menevä suora linja on erittäin tervetullut erityisesti alueen nuoria opiskelijoita ajatellen. Suoran linjan myötä matka nopeutuu merkittävästi ja tarjoaa nyt myös Lahdessa työssä käyville aidon vaihtoehdon yksityisautoilun tilalle.

  51. Tarja kirjoitti:

    Salpakankaantien kannalta muutokset näyttävät huonoilta. Linja 11 kulkisi vain arkisin kerran tunnissa klo 18 saakka ja viikonloppuisin ei ollenkaan? Linjalla 11 ei pääsisi matkakeskukseen. Ehdotan että linja 8 koukkaisi meidän katua edelleen kuten ennenkin.

  52. Kasilinjan puolesta kirjoitti:

    Linja 8 on ollut tosi hyvä, kun se kulkee Salpakankaantien kautta ja sillä on päässyt kulkemaan aikaisin junalle ja myöhään illalla takaisin kotiin. Viikonloppuvuorotkin ovat tosi hyvät. Pääsee mäeltä kaupunkiin ostoksille ja vaikka muutamalle virvokkeelle ostosten jälkeen ja sitten kätevästi illalla bussilla kotiin.

    Mäellä asuu myös paljon iäkkäitä ihmisiä, jotka eivät jaksa nousta mäkeä. Nuorellekin rankka mäki! Ja talvella tosi liukas kävellä. Vanhemmilta ihmisiltä menee helposti luita, jos siinä liukastuvat – Ja ne hoidot sitten maksavatkin.

    Kannattaa tosiaankin perehtyä mm. korkeuseroihin tällä alueella.

  53. Myös kasilinjan puolesta kirjoitti:

    Ehdottomasti ei saa lopettaa linjan 8 Salpakankaantien kautta kulkemista. Näyttää myös siltä,että vkl:n myöhäisvuoroja on vähennetty =huono. Ja jos oikein tulkitsin, viikonloppuna ei kulkisi yksitoistakaan Skt:n kautta!!! Mitä?!

  54. Noora kirjoitti:

    Ahtialan päässä mielestäni Koivukumpuun/Herrasmanniin vuorotellen kulkeva linja voisi mennä aina Kaukkarintien ja Kymijärvenkadun kautta. Nykyinen Herrasmanniin menevä linja 11 kulkee Vanhan Ahtialantien kautta. Vanhalta Ahtialantieltä menee kuitenkin linja 2 arkisin kolmesti tunnissa.

    1. Nina kirjoitti:

      Tai sitten järkevintä olisi muuttaa reittiä niin, että se ajaakin Ahtialan ostoskeskuksen kautta. Silloin pääsisi myös Herrasmannilaiset samaan kyytiin. Nro 2 kuitenkin tulee muualta vanhalle ahtialantelle. Siihen ei pääse Herrasmannin matkustajat kuin kävellen 1-2 kilometriä.

  55. Taina kirjoitti:

    Lukioon, ammattikouluun, ammattikorkeakouluun ja Hollolan kouluihin tulee päästä suoraan kirkolta Rantatietä Messilään ja siitä sekä Hollolaan että Lahden suuntaan.

    Kun pyörätiekään ei ole, niin on kohtuutonta että lasten ja nuorten täytyy bussia varten herätä joka aamu viimeistään klo 6 tai hankkia mopoautoja yms, jotta edes pääsevät kouluun.

  56. Kompromissi kirjoitti:

    Eikö uusi linja 10 voisi lähteä Vanhantalon alueelta(Vanhantalontien-Hirvitien risteys), joka on unohtunut(taas)? Mennä sieltä Keskuskadulle-Mäkirinteentielle-lopulta Salpakankaantielle-muuten sama. Näin se tukisi linjaa 11 ja molemmat voisivat kulkea n. 30 minuutin välein salpakankaantieltä.

    Yhteyttä esimerkiksi linjan 8/10/11 osalta Vipusenkadulle kannattaa harkita vakavasti.

    Mielestäni Tiilijärvelle (linja 8) on tarpeeksi bussiyhteyksiä ja siksi linja 10 ei ole välttämätön. Sama asia Terveystien suhteen, joka on uudessa mallissa huomoitu jo linjoilla 4 ja 8.

    Linja 8 voisi myös lopettaa liikennöin aikaisemmin ja näin voidaan pidentää linjan 10/11 kulkuaikaa. Linjan 4 pysäkeiltä kävely matka ei ole liian pitkä ilta/yö aikaan Tiilijärvelle.

    Viikonloppuisin linja 8 voisi hyvin koukata vanhan hitaamman reittinsä. Säästöä.

    Ehdotan myös, että tasavertaisuuden vuoksi suorayhteys Matkakeskukselle joko tai ei ole. Tästä voisi olla, vaikka kysely 1. Tori vai 2 MK?
    Toisen (linja 4/8) ”kiertely” Matkakeskuksen kautta lisää ruuhka-aikoina matkustajamäärää suoraan torille ajavassa bussissa.

  57. Ritva kirjoitti:

    Bussi 7 Ämmälään ja bussi 88/89 Orimattilaan lähtevät aamupäivällä torilta kumpikin 15 min. yli tasan. Eikö näitä voisi jotenkin porrastaa, etteivät molemmat aja samaan aikaan. Olisi joustavampaa näiden julkisten käyttö, vaihtoyhteys pelaisi paremmin.

  58. Heikki Penttilä kirjoitti:

    Linja 11 HOLLOLA kk – Salpakangas – Tapanila – Kauppatori – MATKAKESKUS. Mihinkä matkakeskus on unohtunut. Eikö kaikkien bussien pitänyt kulkea sinne. Linja 14 UUSIKYLÄ – Nastola – Matkakeskus – HOLLOLANKATU – tori – Metsäpelto – VIPUSENKATU. Ajamalla Hollolankatua torin ympäriajo ei tunnu niin ”kiharaiselta”.

  59. Heikki Penttilä kirjoitti:

    Linja 12 M Ulaaninkatu – Eteläinen Rengastie – Mäntsäläntie – Mustamäenkatu – Keijutie – Tapparakatu – Sorvarinkatu – Rykmentinkatu – Tornatorinkatu – Helsingintie – HOLLOLANKATU – tori – MATKAKESKUS. 12 A Matkakeskus – tori – HOLLOLANKATU – Helsingintie – Ala-Okeroinen.

  60. Marjaana kirjoitti:

    Älkää muuttako 8 linjaa. Se että se menee vipusenkadulle suoraan helpottaa opiskelijoita. Muutenkin pitkät päivät pitenee jos joutuu kahdella autolla menemään.

  61. Pasi kirjoitti:

    Linja nro 8 olisi syytä säilyttää ennallaan Salpakankaantien osalta. Alueella asuu paljon eläkeläisiä ja opiskelijoita, jotka käyttävät liikkumisessaan bussia Hollolan ja Lahden suuntaan.
    Salpakankaantien lenkki ei pidennä montaakaan minuuttia reittiä, mutta pois jättäminen hankaloittaa asukkaiden liikkumista.

  62. Nina kirjoitti:

    Runkolinjat pitää ehdottamasti ajoittaa aikaisemmin kulkeviksi. Työvuorot alkavat jo ennen linjojen alkamisaikoja. Jos tarkoitus on tukea työmatkaliikennettä, ja siten saada vakituista asiakaskuntaa, on aikaisin matkustavat työvuorolaiset otettava huomioon. Työt useimmissa vuorotyöpaikoissa alkavat jo kello 06 tai aikaisemmin.

  63. Hanne kirjoitti:

    Moni Salpakankaalla toivoisi, että viimein olisi suora linja Salpakangas-Renkomäki-Laune. Tie ja pysäkit ovat olemassa. Esim. töihin meno autottomilla on työlästä, kun on kierrettävä Lahden kautta autoa vaihtaen. Ja toisihan se Renkomäen ja Launeen liikkeisiinkin lisää ostovoimaa.

  64. tuija kirjoitti:

    Linjaa 8 Hollolasta Salpakankaantieltä Lahteen matkakeskuksen kautta on juuri saatu hyväksi, juniinkin sopiviksi -miksi niitä täytyy HEIKENTÄÄ…S-kankaan mäen kautta kiertäminen vie n.3min linja 11 kiertäisi Jalkarannan kautta eikä menisi matkakeskukseen.kerran tunnissa rajoittaisi ja hankaloittaisi todellakin elämäämme MIKSI sen tekisitte? täällä on tosi äkäistä väkeä,eräskin tyttö joka on asunut talossamme 1,5 vuotta sanoi että se on kyllä muuton paikka silloin -pysäkille tulee väkeä Kumpulasta ja rivitaloista kerrostalojen poikki Jos ihmisillä tiilikankaalta/jäveltä Lahteen on niin kiire ettei malta istua sitä 3min aikaa autossa niin mikseivät käytä linjoja 4c ja4 lnja 11 jalkarannan kautta kiertäminen kestää hiukkasen kauemmin eikä pääse junille, täältä S-tieltä menee vanhempia ihmisiä kaupoille,apteekkiin yms. hollolan kuntakeskukseen,ja k-sair. -Nuoria kouluun ja keski ikäisiä töihin sinne Lahteen, ja jatkoa junalla Helsinkiin…8linja säilytettävä ennallaan!! ps.itse käyn usein junalla ja vihdoin ihmiset muualla lopettivat piikittelyn että Lahti on kyllä ainoa kaupunki Suomessa missä ei pääse linja autolla tavaroineen suoraan junalle… 2 kertaa tunnissa vuorot pitäsi kyllä pysyä viikonloputkin on niin hyvät junille!

  65. Heikki Penttilä kirjoitti:

    Mielenkiintoinen tilanne. Lahden seudun liikenne toimivaltaisena joukkoliikenneviranomaisena ajaa asiakkaat oman auton käyttäjiksi. Tuskin LSL:n kirjoittava päällikkö itse käyttää bussia. Se näkyy ”rivien välistä”. Mikään ehdotus ei kelpaa. Bussit pysyvät kyllä paremmin aikataulussa ilman ”häiritseviä” matkustajia kun saa ajaa suorinta reittiä . Itse asun alueella jonka joukkoliikenne lopetettin jo vuosia sitten. Sitten ihmetellään ja kysellään, miksi en käytä bussia.

  66. Nina kirjoitti:

    Koen ehdotetun muutoksen linjalle 8 koskien Salpakankaantien poisjättämisestä ERITTÄIN huonoksi!
    Sen pienen luupin varrelta liikkuu hyvä määrä ihmisiä töihin, kouluihin ja harrastuksiin 7 päivänä viikossa aamusta iltaan. Lisäksi osa kulkijoista on vanhuksia, jotka eivät jaksa/kykene ramppaamaan mäkiä ylös alas päästäkseen bussilla suuntaan tai toiseen!
    Ehdotettu linja 11 ei kykene korvaamaan linjan 8 poistamista!!!
    Linja 11 voi jättää Salpakankaantien pois reitiltään ja linja 8 ajaa entisenlailla Salpakankaantien kautta!!!
    Se on toimiva ratkaisu!!!

  67. Elina kirjoitti:

    Haluatte tehdä muutoksia ihan vain muuttamisen ilosta. Ensiksi tulee ihmetys ja kysymys: ”Miksi lähdetään muuttamaan jo toimivia linjoja?” Toki reittejä on varmasti hyvä tarkastella aika-ajoin ja jos todetaan, ettei joku toimi, niin sitten lähdetään työstämään ja miettimään mahdollisia vaihtoehtoja. Mutta nyt linjat 4 ja 8 toimivat.
    Kommentoin linjaa 4; ihmetyttää, miksi auto ei enää kiertäisi Keskus- ja Kansankadun kautta. Ei Keskuskadun ajamattomuus tarvitse koskea kaikkia linjoja yhtä aikaa. Kaupungista päin tultaessa Terveystiellä terveyskeskuksen kohdalla ei taida olla edes pysäkkiä. Tällä hetkellä matkustajia on aamuisin ja iltaisin hyvinkin paljon Keskus- ja Kansankadun pysäkeillä.

    Terveyskeskushan jossain vaiheessa puretaan (vaikkakin uutta myöhemmin rakennetaan) ja Prismaan ja Keskuskatu 11:n R-kioskiin, joka palvelee myös postina, pääsee paljon paremmin Kansankadun kautta kuin Terveystieltä. Keskuskadun kautta asiakkaat pääsevät paremmin myös seurakunnan tapahtumiin Sovituksenkirkkoon kuin myös Vanhantalon alueen asukkaat koteihinsa.
    Linja 4 reitti on syytä edelleen mennä Mytäjäisistä Hollolankadun kautta torille. Miksi pitkittää matkustusaikaa menemällä ensin matkakeskukseen? Hollolankadun pysäkillä jää yleensä useita matkaajia pois, kuin myös koululaiset ja useat työssäkäyvät Vapaudenkadun alkupään pysäkillä. Jos tämä reitti jää pois, niin esim. konservatoriolle meno hankaloituu. Ei riitä vastaukseksi se, että linja 10 kulkee Hollolankatua. Linjallehan ei ole suunniteltu koko päivän ajoa, eikä edes ajoa viikonvaihteessa. Konservatoriolla on konsertteja iltaisin ja myös viikonvaihteessa. Konservatoriolla ja Lahden Musiikkiopistolla, joka sijaitsee Hämeenkadun alkupäässä, käy useita hollolalaisia opiskelijoita.

    Kysymys: ”Onko tämä suunnitteluryhmä konsultoineen itse testanneet nämä kaikki linjat, tehneet laskelmia, laskeneet, kuinka paljon autoissa on matkustajia ja miten linjat toimivat??” Entä, kuka tämän ”hienon” idean takana on? Ja kuinka paljon tämä suunnittelutyö tulee maksamaan?
    Onko mahdollisesti mietitty autojen aikataulun päivittämistä? Eiköhän olisi hyvä lopettaa suunnittelutyö tähän ja todeta, että ”Tämä oli tässä!” ja näin voisivat linjat 4 ja 8 edelleen jatkaa samoja toimivia reittejään, mitä ne ovat tähänkin saakka ajaneet. Olette jo saaneet aikaiseksi turhaa mielipahaa ja ärtymystä. Lopetan tämän kuten aloitin: ”Haluatte tehdä muutoksia ihan vain muuttamisen ilosta”.

  68. Kyläläinen kirjoitti:

    Millä perusteella tiilikankaalaisille tarjotaan noin kattava suoraviivaisesti etenevä reittiyhteys Lahteen linja 4:n myötä, mutta Tiilikankaan länsipuolella Soramäki-Työtjärvi-Rouvin alue jää mutkittelevan ja huomattavasti vähemmän liikennöivän linja 11:n varaan? Kyseisillä alueilla enemmän asukkaita kuin Tiilikankaalla. Lisäksi samalla suunnalle tulossa vielä uusi Kukonkankaan asuinalue. Heikot julkiset yhteydet eivät tue kunnan tavoitetta saada laajennettua asutuksen kysyntää Länteen päin. Voisiko esimerkiksi osa linja 4:n busseista käydä kääntymässä Rouvintien-Kirkkotien risteyksessä tms?

  69. Heikki Penttilä kirjoitti:

    Ainoa muutos, joka tarvitaan on Nastolan suunnalla. Eli PIKAVUORO: LINJA 14 P UUSIKYLÄ – NASTOLA – MATKAKESKUS – HOLLOLANKATU – KAUPPATORI. Ja takaisin: Vapaudenkatu – Vesijärvenkatu – Loviisankatu – Rautatienkatu – Mannerheiminkatu – VT 12 – Nastola – Uusikylä. Tällä tavalla saadaan Aleksanterinkatu osaltaan bussiliikenteen ulkopuolelle ja rauhoitettua. Salpakankaan suunnan bussiliikenne toimii aivan hyvin, turha mennä ”sorkkimaan” sitä.

  70. Jouko kirjoitti:

    Jos 8 poistuu salpakankaantieltä niin sekin vähäinen bussin käyttö loppuu siihen.. Ei ole mitään järkeä jättää yhtä linjaa ajamaan tätä kautta ja vain tunnin välein eikä muka viikonloppuisin pääsisi ollenkaan bussilla kaupunkiin ja takas?? Ei näin!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *