Kerro kokemuksiasi bussimatkustamisesta ja vastaa kyselyyn 29.4. mennessä

9.4.2018 • Runkolinjastosuunnitelma

Runkolinjastosuunnitelman tueksi Lahden seudun liikenne haluaa kuulla seudun asukkaiden kokemuksia bussilla matkustamisesta. Vastaa kyselyyn netissä tai Lahti-Pisteessä 29.4.2018 mennessä. Kyselyyn voi vastata myös Heinolan kirjastossa ja Hollolan asiointipiste Piipahluksessa ajalla 23. – 29.4.2018.

Vastaamiseen on hyvä varata aikaa noin 15 - 25 minuuttia. Ei ole merkitystä, kuinka paljon käytät joukkoliikennettä ja voit vastata vaikket tällä hetkellä liikkuisi bussilla lainkaan. Yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan Lahden seudun liikenteen 50 euron lahjakortti, jolla voi ostaa Waltti-matkakortin ja/tai ladata sille arvoa tai kautta.

Vastauksia hyödynnetään tulevien reittien suunnittelussa, joten vastaamalla voit vaikuttaa!

Kirjoittanut
Maria Niemi
joukkoliikennesuunnittelija


41 kommenttia aiheeseen "Kerro kokemuksiasi bussimatkustamisesta ja vastaa kyselyyn 29.4. mennessä"

  1. Hanna kirjoitti:

    Linja 12 pitäisi kulkea Luhdantaustaan Rauhanpolun kääntöpaikalle asti, ainakin aamuisin (n. klo 7-10) ja iltapäivisin (n. klo 14-17). Hollolan kunta on lopetti lukion, mutta ei ollenkaan huomioinut, miten lukioikäiset pääsevät Lahteen kouluun! Luhdantaustasta on tällä hetkellä vain koululinjat Hollolan kuntakeskukseen.

  2. Antti Vehkala kirjoitti:

    Vierumäen urheiluopistolla käy töissä ja vierailee useita tuhansia turisteja ja opiskelijoita vuosittain. Silti yhteydet välillä juna-asema – Vierumäen urheiluopisto ovat epäsäännöllisen surkeat.

  3. juha kirjoitti:

    Vääksyn vuorot, päivän vitsi,höh hoh.

  4. Laaksonen Seija kirjoitti:

    2 ja 3 linjojen lähtöaikaväli entiselleen, eli 10 min välein eikä niinkuin nyt 5 min. Kulkevat peräkkäinen Ahtialan suunnasta ja sama Ahtialan suuntaan takaisin.Itse en osannut keksiä, mikä olisi ratkaisu LKS:n terveysasemille pääsyyn… ne tulevat ja osin ovatkin entisessä kaupunginsairaalassa. Ja se Hollolankadun ja Paasikivenkadun alue on ongelma. Kun kadut niillä kulmilla saadaan kuntoon, jotain tarttis tehdä myös bussivuoroille. Nykyisellä 3 linjalla pääsee kyllä Matkakeskuksen kautta kaupunginsairaalan mäelle ja kävellen sitten sinne hoitoon… mutta se onkin sitten ainoa.

  5. Taina Vuorinen kirjoitti:

    Yksi reitti lisää Launeelta esim. Okeroisten kautta Keskussairaalalle. Launeen asukasluku kasvaa koko ajan, eikä yhtään suoraa yhteyttä sairaalalle !!!

    1. Heidi Maria kirjoitti:

      Olen samaa mieltä.. toivon tämmöistä linjaa Salpakankaan ,jokimaan kautta Launeelle..vaikka sitten jatkaisi siitä Nastolaan siitä…..

  6. Seppo Silvennoinen kirjoitti:

    Linjan 12 ”päätepysäkki”, ns. seisokkipysäke pitäisi ehdottomasti liikenneturvallisuuden vuoksi siirtää Hirsimetsäntie 59 ja 61 välistä ns. taskupysäkkiin, eli seuraavaan pysäkkiin ( baari 69 kohdalla ). Kun linja-auto seisoo jalkakäytävän vieressä, se peittää koko ajokaistan ja aiheuttaa vaaratilanteita, kun muu liikenne joutuu jäämään linja-auton taakse ja näkymä toiselle, vastaantulevalle kaistalle estyy. Todella huono paikka kuljettajan tauolle.

  7. Päivi Leikas-Mäkelä kirjoitti:

    Asun Orimattilassa ja minulla on kampaamo. Melkeinpä kaikki asiakkaamme ja myös minä ja perheeni on sitä mieltä,että matka LSL bussilla lahteen on JÄRJETÖN! Bussi kulkee Pennalan kautta ja matka kestää n 50min. Suoraan Lahdentietä matkaan menee n 20min. Suora linja Orimattila-Lahti tarvitaan ehdottomasti! Poikani kävi koulua vipusenkadulla ja bussilla matka kesti yli tunnin!! Minä vein hänet melk kolmen vuoden ajan omalla autolla kouluun ja matkaan meni 25min. Suora linja kannattaa varmasti! Ja matkustajia tulee varmuudella lisää. Lahdentien varressa on asutusta ja teollisuutta jotka myös hyötyisivät suorasta linjasta.

    1. Nin kirjoitti:

      Sama Ahtialasta. 14 kilometrin työmatka bussilla 1,5 tuntia.

  8. Tuula kirjoitti:

    Tiilikankaalta voisi sunnuntaisin kulkea keskussairaalalle linja. Lähtö tiilikankaalta kllo 6.15 lähtien. Meit
    On henkilöitä jotka on myös pyhinä töissä.

  9. Harri kirjoitti:

    Tällä hetkellä Heinolan ja Lahden väli on hyvin hoidettu.Toivottavasti varsinkaan aamun vuorot Heinolaan ei vähene.
    Nyky tilanne hyvä.

    1. Tiina kirjoitti:

      Lahti-Heinola melko hyvä, mutta toivoisin Heinolasta Matkakeskukseen vuoroa, jolla ehtisi klo 5.26 Helsinkiin lähtevään junaan. Iltapäivällä matkakeskuksen arvioitu ohitusaika ei useinkaan pidä vaan bussi ohittaa A pysäkin ennen arvioitua ohitusaikaa.

    2. Kai Nilakari kirjoitti:

      Siltatyömaan takia Heinolasta paluu on pelkkä vitsi. Kauppakatu/Siltakatu liikennevalot pitäisi sammuttaa välittömästi.

  10. Tarja Honkanen kirjoitti:

    On se ihmeellistä että Liipolan bussit kulkevat monta kertaa tunnissa. Voisiko parantaa bussilinjoja Metsähennalaan voisiko palauttaa takoisin linja 31 alkuperäisen linjan joka lähtee torilta Patomäkeen.

    Linja 31 kulkisi Mytäjäisten sillan kautta Tapparankadulle.

    Linja 2 voisi edelleen kulkea Kaarikadun kautta. Liipolan bussin aikataulut on ylimitoitettu.

    1. Anne kirjoitti:

      Liipolan bussit ei todellakaan ole ylimitoitettu, en ole kertaakaan kulkenut melkein tyhjässä bussissa vaan ihmiset joutuu seisomaan kun istumapaikkoja ei riitä, ja sisin osa vuoroista jää jostain syystä väliin, eli jos pitää jatkoyhteydellä matkaa jatkaa tai tärkeä meno, kannattaa lähteä tuntia aikaisemmin että kerkeä. Tervetuloa vaan liipolan busseihin matkaamaan, JOSSE bussit kukee kun viitsii

  11. Katja kirjoitti:

    Patomäestä voisi kulkea linja-auto launeen kaupoille ja siitä suoraan keskustaan.Linja 31 muutenkin matka ajaltaan pitkä keskustaan kun kiertelee launeen omakotialueen kautta.

  12. Mika kirjoitti:

    Lainaten katjan kirjoitusta: Patomäestä voisi kulkea linja-auto launeen kaupoille ja siitä suoraan keskustaan.Linja 31 muutenkin matka ajaltaan pitkä keskustaan kun kiertelee launeen omakotialueen kautta.

    Juurikin näin. Kaupoille esim prismaan kulku hankalaa. Absille ei viitsisi aina mennä. Lauantai aamulle vuoroja lisää. Täältä ei ihmiset pääse töihin mikäli on kyseessä aikainen aamuvuoro ja kulkee julkisilla ainoastaan. Vuorojen lisäys olisi suotavaa. Alue kasvaa ja tänne patoniittyyn tulee iltaisin vain kaksi vuoroa. Plussaa että muutitte 31 linjan aikaisemmin jatkavan patoniitystä kärkkäiselle asti.

  13. Heidi Maria kirjoitti:

    Toivon että bussi 8jatkaa tämmöisenä ainakin Tiilijärvi—Kivistönmäki osalta.. iltaisin on todella haasteellista ehtiä bussista nro1 messilä–tarjantie– klo 21;25 lähtevään nro 8 Tiilijärven bussiin.. Vapaudenkadun puolelta jos iltaisin pääsisi kyytiin…se olisi ratkaisu.Silloin illalla.21;25.Useinmiten näiden bussien välillä on puoliminuuttia ehtiä nro 8 Tiilijärven bussiin kyytiin.

  14. Helena Hännikäinen kirjoitti:

    Voisiko nyt ottaa suunnitteluun bussivuorot myös Laaksokadulle. Täällä asuu paljon vanhoja ja hunokuntoisia ihmisiä. Samalla se myös palvelisi kirjaston ja teatterin asiakkaita. Lisäksi Laakso- ja Kannksenkadun kulmassa on päiväkoti jonka monet vanhemmat voisivat käyttää busssia.
    Laaksokatu 15 asukkaat.

  15. Sini kirjoitti:

    Salpakankaalta Ala-okeroisten tietä suoraan menevä bussi, esim. kärkkäisille tai Helsingintielle kääntyvä.

    1. Miia kirjoitti:

      Olen Sini kanssa samaa mieltä. Vaikka joku suora Hollola-Renkomäki linja Ala-Okreoisten tietä palvelisi monia.

  16. Tarja Honkanen kirjoitti:

    Bussiliikenteen linjojen uudelleen suunnittelu. Olisiko mahdotonta kehittää pikkubussi palvelua niin että pikkubussit säännöllisesti kulkisivat viikottain niin että pääsisi Launeen Prismaan, Citymarkettiin, kaupungin Sokokseen.

    Että laadittaisiin säännölliset bussiaikataulut viikolle ja oma bussilinja pikkubussivuorolle.
    Ilman että tarvitsee tilata etukäteen bussikyytiä.

    Tätä voisi kehittää kokeiluna.

  17. Teija Orbinski kirjoitti:

    Metsäkankaan vuorot muuten ok, mutta vuorotyöläistä helpottaisi huomattavasti jos varsinkin talvella pääsisi sunnuntai-aamuna klo seitsemäksi keskustaan/Paavolaan

    1. Arja Ojala kirjoitti:

      Kyllä… pättäjät älkää unohtako linja 5 aikatauluja ! Niitä ei saa vähentää.
      Kiitoksen annan 5 sunnuntaivuorosta klo. 7.20 Metsäkangas – kauppatori

  18. keppone kirjoitti:

    Tere. Mite jos bussit näkyis onlinekartas kun toisinaa bussit ei osu ihan nettiaikataulun mukaiseen hetkeen bussipysäkil? Täst olis niin näppärä kattoo et tos mun bussi menee ja siit samas nettikartas näkyis et kui monta minuuttii sil viel menee että on omal pysäkil ja taas toisinpäi että jos vaik bussi olis liian ajoissa pysäkil ni se näkyis kans ennakkoo. kovasti iloa olis ja useempi taksireissu olis jääny tekemättä ku tälläi tieto olis ollu käsil vaik iha tos lsl.fi reittioppaan kylkiäsinä

    1. Jenni Jokinen kirjoitti:

      Tästä olen täysin samaa mieltä! kuitenkin monessa kaupungissa tällainen on jo käytössä, niin miksei täälläkin! helppottaisi kulkemista huomattavasti

  19. Minna kirjoitti:

    88/89 Heinola-Lahti-Orimattila vuoroille pidemmät ajoaikataulut. Myös 5-10min aikaisemmin perillä on toivottavaa. Aikataulut ovat äärimmäisen tiukat, tällähetkellä bussit ovat erisyistä myöhässä päivittäin. Tästä syystä bussikuskit joutuvat ajamaan ylinopeutta Pasina -Orimattila välillä yrittäessään pysyä jotenkin aikatauluissa.

  20. Työläinen kirjoitti:

    4-linjalle voisi harkita kolmatta vuoroa. Aamuisin bussit ovat tupaten täynnä, vaikka kaksi bussia per vuoro olisikin, ja useinmiten bussi on ollut myöhässä milloin mistäkin. Nastolasta ja Uudestakylästä kuitenkin kulkee paljon työläisiä ja koululaisia Lahteen, ja ajoaika on usein se 50-55min sen 40min sijasta. Eli joko pysyvästi se kolmas vuoro ajoon, tai ajoaika pitenemään todellisen mukaisesti.

    Karismalle voisi keskustasta ja takaisin kulkea useammin bussit lauantaisin. Karismasta keskustaan 7 ja 11 menevät niin lähekkäin aikataulussa toisistaan, että jos myöhästyy tasalta lähtevästä 7, joudut odottamaan 40-45min seuraavaa. Varmasti Karistosta ja Herrasmanniltakin kuljettaisiin useammin kuin kerran tunnissa kaupunkiin viikonloppuisin.

  21. Anni kirjoitti:

    Sunnuntaiaamun 4(eli 3?!)keskussairaala-keskusta. Ketä varten vuoro on tarkoitettu? Siihen aikaan suurin osa asiakkaista tulee kyytiin keskussairaalalta. Miksi siis bussi lähtee 7.05? Onko kukaan yrittänyt ottaa selvää milloin sairaalan työntekijöillä loppuu yöuvuorot? No ei ainakaan klo 7.05. Eli joko työntekijä lähtee etuaikaan töistä tai juoksee henki hieverissä bussiin, koska seuraava lähtee liki 40min päästä.
    Sama sunnuntai aamuisin keskussairaalaan töihin menevät. Jos et kerkeä klo 6.30, seuraava bussi menee tunnin päästä.
    Haluaisin myös jonkun järjen Matkakeskukseen meneville busseille. Nyt ajoajat ovat pidentyneet valtavasti,koska bussit kiertelee ja kaartelee matkakeskuksen kautta. Aivan turhaa!

    1. Kaapo kirjoitti:

      Sama ongelma aamuisin tulemisessa. 3s, minkä piti palvella Ahtialan suunnalta tulevien työmatkoja, on sairaalalla tasalta. Silloin pitäisi olla jo työvaatteet vaihdettuna työpisteellä. Auto seisoo torilla parkissa 15 minuuttia kuskin kera. Kesäisin jopa 20 minuuttia.

    2. Jenni Jokinen kirjoitti:

      Kaikkien bussien on todellakin kannattavaa kiertää matkakeskuksen kautta. Tällöin kaikilla on mahdollisuus päästä yhdellä linjalla matkakeskukselle ja kotiin. NÄITÄ EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SAA MUUTTAA!

  22. Miia kirjoitti:

    Toivon erityisesti että uudessa joukkoliikenneasiassa pidettäisiin huolta meistä yli 3km ydinkeskustasta asuvista, joille joukkoliikenne on usein ainoa tapa kulkea ja sen nopeus sekä hyvä saatavuus on todella tärkeää. Tai jos homma ei toimi, niin menetetään asiakas kun hommataan oma auto / sähköpyörä. Lisäksi toivon että tajuttaisiin enemmän huomioida työ- sekä kouluajat. Ketä hyödyttää tasalta lähtevä linja, jolla ei ehdi töistä kotiin vaan odotetaan torilla seuraavaa 20min tai linja jolla ei ehdi töihin ajoissa tasaksi.

  23. Kimmo Sainio kirjoitti:

    Runkolinjat tulee järjestää pois tonttikaduilta. Esimerkkinä Tapanilankadun mäkinen, mutkainen ja jalkakäytävätön osuus, jossa survoo satakunta linjuria päivässä. Usein kaksi peräkkäin puskuri kiinni toisessa -ja molemmat tyhjillään. Usein autot kohtaavat tällä katuosuudella, jolla on 21 tonttiliittymää suoraan pihalta ajoradalle! Siis, linjurit Jalkarannantieltä Sammalsuonkatua Keskussairaalalle!

  24. Kai Nilakari kirjoitti:

    Miksi torilta lähtee Joutjärvelle 11 ja 17 viiden minuutin välein?
    Sitten on taas pitkä tauko = vaihto-oikeus vanhenee.

  25. Ns kirjoitti:

    Ahtialan suora linja keskussairaalalle olisi palautettava. Nyt 15 kilometrin matkalle saattaa kulua 1,5 tuntia. Monet ostivat asuntoja täältä suunnalta kuvitellen, että suora linja työmatkalla säilyy. 3s ei toimi työmatkalla. On vasta tasalta sairaalalla. Silloin pitäisi olla jo työvaatteet vaihdettuna omalla työpisteellä. Bussi seisoo tyhjänä torilla 15 minuuttia aamuisin.

  26. Sirpa kirjoitti:

    Mukkula-Kilpiäinen alueella bussiliikenne toimii melko hyvin.Ainut että 32N vuoro on aivan turha, hankala muistaa että bussi ei kerran tunnissa lähdekään torilta, pitää mennä Tevin pysäkille ja kiertää Niemen kautta, pidentää matka-aikaa.Junalla Lahteen saapuessa (Hgin ja Tampereen suunnista)32 on poikkeuksetta ehtinyt jo mennä ja illalla saa odottaa väh.puoli tuntia seuraavaa, vaikka aikataulun mukaan siihen pitäisi ehtiä.Useasti tullut sitten käveltyä laukkujen kanssa Tevin pysäkille (ainakin 1km)ottamaan bussia ”kiinni”.

    1. Jenni Jokinen kirjoitti:

      32N ei ole turha niemen kampuksella opiskeleville. Jos tämä poistetaan niin tilalle tulisi jäädä vakituinen matkakeskus- niemen/mukkulan kampus linja. Tällä hetkellä 13 aloittaa syksyllä tämän liikennöinnin, mutta varmaa ei ole, jääkö se pysyväksi.

  27. Sari Pynnönen kirjoitti:

    Olisiko mahdollista, että Lahti-Heinola bussi pysähtyisi Mäkelä-Kumia liittymässä sekä Ahtialan liittymässä? Tällä hetkellä Mäkelästä pääsee vain Lahteen bussilla 3S, mutta sekin kulkee vain arkisin, koulun aukiolon mukaan. Olisiko mahdollista että tämä bussi kulkisi edes samaa reittiä takaisin? Tällä hetkellä Mäkelään ei pääse kuin klo 14, 15 ja 16 lähtevillä busseilla ja takaisin vain 6, 7.10 ja 8.10 Mäkelästä lähtevillä busseilla. Jos pääsee aamuvuorosta klo 6, kotiin pääsee siis lähtemään bussilla klo 14…

  28. Kaisa kirjoitti:

    Uusi linja tarvitaan Etelä-Lahteen:

    Salpakangas/Phks-
    JOKIMAA-
    Kärkkäinen/ABC-
    Launeen koulu-
    Launeen markettialue-
    Keskusta.

    Kaikki Jokimaan perheiden peruspalvelut tulevat sijoittumaan tuolle välille uuden monitoimitalon myötä.

    Tämänhetkiset yhteydet Jokimaalta sisältävät n. 2 km kävelymatkan pysäkeille, eikä linjoilla pääse oikein lähelle mitään. Kuljettava bussimatka jää lyhyemmäksi kuin kävelymatka pysökille. Linja 12 kulkee harvoin reittiään, joka vie kauas alueen palveluista. Turvaton ja pitkä matka koulutiensä aloittaville.

    Eikö Renkomäensuunnasta keskustaan tulevia linjoja voisi porrastaa niin, että esim. Nikkilästä pääsisi 10 min välein keskustaan nykyisen 30 min sijasta? Näin siis olisi, jos 13, Orimattilan bussit ja 7 kulkisivat hieman eri aikoihin.

    Eräkadun pysäkki ja tienylitys on turvallisuusriski monelta kantilta: pysäkille ei ole suojatietä, pysäkillä ei ole kunnolla tilaa pysähtyä, apuvälineen ja rattaiden kanssa ulostulo lähes mahdotonta jos kuski ajaa ojan reunaan tai lumikinokseen kiinni. Kyseessä on pysäkki, joka on NELJÄN TIEN RISTEYKSESSÄ JA MUTKASSA ALUEELLA, JOSSA AJETAAN 60-80 KM/H!!! (Etenkin nyt, kun Uudenmaankatu-remonttia kierretään Ajokatua pitkin, eikä tilannetta ole huomioitu lainkaan asianmukaisin rajoituksin.) Pysäkki on hyvässä kohtaa, mutta sen turvallisuutta pitäisi ehdottomasti parantaa välittömästi. Palaute eri tahoille ei ole tuottanut tulosta.

    Hyvä pointti edellä oli, että ihan kaikkien linjojen ei tarvitsisi nyhrätä torilla etenkään, jos samasta suunnasta tulee toinenkin linja, johon vaihtamalla pääsee halutessaan torille saakka.

    Runkolinjasuunnittelu kuulostaa kalliilta ja riskaabelilta projektilta bussimatkaajan näkökulmasta. Kuinka usein suunnitelmia aiotaan pistää atomeiksi tulevaisuudessa? Kuinka suuria muutoksia on luvassa? Onko runkolinjasta esittää jotain hyviä kokemuksia, kuten millaiseen ongelmanratkaisuun sillä tähdätään? Olen käyttänyt puolikehässä kulkevaa runkolinjaa Etelä-Euroopassa asuessani päivittäin. Bussivuoroja oli 20 min välein, mutta ne kulkivat hitaasti, epäsäännöllisesti ja usein peräkkäin. Kehältä oli vaivalloinen matka kaikkialle (metroon, ratikkaan, busseihin, juniin), ja kaikkein vaikein yhteys oli suoraan keskustaan. Palvelut, koulut, kaupat eivät sijainneet kehällä, joten systeemi oli huono. Toivottavasti tämänkaltaista ei ole luvassa.

    Aikanaan kotikaupungissani 90-luvulla kuskit tiedottivat radiopuhelimilla vaihdoista toisia kuskeja ja matkustajia.
    Kuskilta kysäistiin esim. Onko nelonen jo mennyt, eli ohittanut vaihtopaikan. Kuski lälläröi neloselle kysymyksen ja nelonen vastasi. Näin ei tarvinnut jäädä värjättelemään jo ohimennyttä bussia 30-60 minuutiksi, vaan tuon ajan pystyi hyödyntämään vaikkapa käymällä asioilla tai kävelemällä kotiin 30 minuutissa. Tähän tapaan kuskilta sai tiedon mm. hajonneesta bussista. Kaikilla ei ole älypuhelimia tai taitoa selailla netistä missä se bussi nyt menee. Vanhat hyvät tavat käyttöön! Tämä lisäisi myös interaktiivisuutta ja yhteisöllisyyttä bussimatkustamiseen!

  29. Riitta kirjoitti:

    Renkomäestä tulevat bussit kulkevat peräjälkeen viiden minuutin välein. Voisi porrastaa aikoja, ettei koululaisen tarvitsisi palella puolta tuntia koulun pihalla. Launeen koululta bussit tulee myös liian aikaisin tai liian myöhään ja niin täynnä ettei koululaiset mahdu kaikki kyytiin. Sitten joutuu puoli tuntia odottamaan seuraavaa.

  30. Esa kirjoitti:

    Mietin tässä miksi kaikki linja 1 autot ajavat Liipolan lenkin, sunnuntaisinkin bussit kulkee 15 min välein. Metsäkankaalla saman verran ihmisiä, bussit sunnuntaisin 40 min välein (linja 5). Kannatan kommenttia linja 8 matkakeskuksen kiepin sijaan ajaisi ainakin vkl aikaan vaikka mettiksen lenkin, ja siitä torille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *