Runkolinjastosuunnitelman blogi on avattu

27.3.2018 • Runkolinjastosuunnitelma

Tervetuloa seuraamaan Lahden seudun liikenteen Runkolinjastosuunnitelma -blogia. Blogissa pääset seuraamaan suunnitelman etenemistä ja osallistumaan suunnitteluun.

Lahti uudet bussilinjat runkolinjasto kuva

Lahden seudun liikenne suunnittelee kuluvan vuoden aikana bussien reitit ja aikataulut uudelleen. Uusi suunnitelma on Lahden kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen strateginen kärkihanke, jossa määritellään joukkoliikenteen palvelutaso ja suunnitellaan uusi runkolinjasto. Tavoitteena on matkustajamääriä kasvattamalla ja kustannustehokkuutta parantamalla toteuttaa houkuttelevampi, tehokkaampi ja taloudellisempi joukkoliikenne. Uudet linjat otetaan käyttöön vaiheittain nykyisten liikennöintisopimusten päättyessä vuosien 2019 – 2022 aikana.

Mistä on siis kyse?

Runkolinja on tärkeä ja tiheästi liikennöity joukkoliikennelinja, joka yhdistää taajaman tärkeimmät asuin- ja työpaikka-alueet keskustaan käyttäen mahdollisimman suoria reittejä. Runkolinjan varteen saattaa siis olla pidempi kävelymatka, mutta runkolinjan pysäkiltä kulkee busseja useammin ja nopeammin. Runkolinjaa palvelee usein joukko liityntäliikennelinjoja eli ”tavalliset” bussilinjat ja pienemmällä kalustolla liikennöitävät citylinjat.

Ennen varsinaista linjojen ja reittien suunnittelua on määriteltävä joukkoliikenteen palvelutaso eri alueille. Parempaa palvelutasoa on kannattavaa tarjota sinne, missä asuu paljon asukkaita pienellä alueella. Palvelutasossa määritellään vuoroväli, eli kuinka usein bussit kulkevat, sekä liikennöintiajat, eli mihin kellonaikaan bussit alkavat kulkemaan ja mihin kellonaikaan liikennöinti päättyy. Lisäksi palvelutaso asettaa suosituksia kävelymatkoista pysäkille, matka-ajasta, vaihdoista ja bussikalustosta. Määritellyn palvelutason perusteella sitten suunnitellaan linjat ja niiden reitit ja aikataulut.

Asukkaat pääsevät osallistumaan suunnitteluun monin eri tavoin. Seuraavassa blogikirjoituksessa esittelemme tapoja, joilla voit osallistua runkolinjaston suunnitteluun. Myös blogitekstejä voit kommentoida.

Kirjoittanut
Katja Suhonen
joukkoliikennesuunnittelija


54 kommenttia aiheeseen "Runkolinjastosuunnitelman blogi on avattu"

  1. Kari Yrttiaho kirjoitti:

    Olisiko vanha reititys mitenkään mahdollista ottaa huomioon reittipohjassa koska siinä oli ainakin huomioitu Ahtiala/Kunnas kasvava asukasmäärä joista todella suuri osa työskentelee mm. PHHYKY:ssä ja muutenkin sillä suunnalla. Ennen pääsi linjalla 3 suoraan mutta nyt ei ole kuin aamulla ja illalla yhdet ”erikoisvuorot” muuten vaihdat torilla bussia (työmatka-aika kasvoi 20-30 minuuttia). Älytöntä! Miksi ihmeessä miltei kaikkien bussien pitäisi kiertää tuon matkapysäkin (keskus se ei ole verrattuna esim. Kouvolaan) kautta kun suurin osa ihmisiä kuitenkin liikkuu keskustassa eikä tuolla matkapysäkillä? Edellistä reittimuutosta edelleen ihmetellen…

  2. Kari Enqvist kirjoitti:

    Ehdotus linja-autonajo muutokseen.Rykmentinkatu,Tornatorinkatu.Helsingintie,Tapparankatu. Kauilla on valmiit liikenne levikeet.

  3. Miska Törö kirjoitti:

    Uusi linja 1 Kalusto Mini B

    9 Patoniitty-Kauppatori-Ruola
    Reittikuvaus:
    Puotikatu-Rastaankatu-Luhdantaustankatu-Porvoonjoentie-Eteläinen Rengastie-Alijuhakkalantie-Mustamäenkatu-Keijutie-Tapparakatu-Helsingintie-Hollolankatu-Vapaudenkatu-Vesijärvenkatu-Aleksanterinkatu-Karjalankatu-Lounaankatu-Harjulankatu-Ruolankatu

    Ainoa mikä puuttuu on Ruolankadun kääntöpaikka.

  4. Miska Törö kirjoitti:

    Uusi linja 2. 6 Tori-Matkakeskus-Hartwall
    Reittikuvaus:
    Vapaudenkatu-Vesijärvenkatu-Loviisankatu-Rautatienkatu-Mannerheiminkatu-Iso-Paavolankatu-Vanhanradankatu-Kasaajankatu-Hartwall
    Entinen linja 6 reittimuutoksella

  5. Jasmi kirjoitti:

    Toivottavasti linjaa Orimattila-Heinola (88) ei muuteta mitenkään!

  6. Kirsi Järvinen kirjoitti:

    Nyhjätäänkö kaikki reitit uusiksi nyt tyhjästä? Olisi kiva jos lsl kertoisi esimerkin joktakin runkolinjasta.
    Onko se jokin bussin eestaas kulkema lyhyt reitti johon kaikilla on pitkä kävelymatka? Eihän sellaiseen kukaan lähde, matka-ajaksi yhteensä tulee sama kuin nyt!

  7. Jussi kurkela kirjoitti:

    Hei runkolinjan suunnittelijat haluaisin lisätä vuoroja näille linjolle 31 soltista myyntimiehenkadulle ja myyntimiehenkadulta solttiin ja jalkarannasta liipolaan ja liipolasta jalkarantaan

  8. I. Lindqvist kirjoitti:

    Joidenkin linjojen kohdalla pitäisi luopua kauppatorin kierroksesta ennen matkakeskusta. Esim. linjan 7 Karistosta käytettävyyttä aamuvarhaisella vähentää olennaisesti pakollinen torilla nuhjaaminen. Ei saisi olla niin, että n. 6 km:n matkaa varten pitää käyttää bussia, joka lähtee tuntia ennen junan lähtöä. Myös tätä tulisi miettiä ”runkolinjasuunnittelussa”.

  9. Ahti Ala kirjoitti:

    Ehdottomasti pitää olla ahtiala keskussairaala runkolinja ilman torikierrosta.

  10. Lahest kirjoitti:

    Toivoisin, että vuorovälejen suunnittelussa otettaisiin huomioon juna-aikataulut niin Helsingin kuin Kouvolan suuntaan. Työaamuna bussi saapuu matkakeskukselle samaan aikaan kuin juna lähtee ja aikaisemmalla vuorolla joutuu odottamaan asemalla 20 minuuttia… Toivottavasti vuorovälit tosiaan lisääntyvät, eikä järkyttäviä kävelymatkoja tule.

    Vaikka VR voikin muuttaa junien lähtöaikoja, ehkä tässä olisi yhteistyön paikka?

  11. Liinu kirjoitti:

    Joku näistä ns kaupunkilinjoista (8,31,32) kiertämään Holman Prisman kautta.

    1. Tuulia kirjoitti:

      Samaa mieltä kuin Liinu. Joku bussi (31, 32, 8) saisi ajaa Holman Prisman kautta. Varmasti riittäisi vanhempiakin käyttäjiä.

  12. Arja kirjoitti:

    Toivottavasti 7,88,89 ei lopeteta. Nikkilästä voisi jotenkin päästä suoraan jokimaalle ja päksiin

  13. - kirjoitti:

    Riihelästä bussi voisi kiertää päksin läheltä/päksin kautta. Heinolan linja 87 voisi palvella myöhemmin kuin viimeinen lähtö 15.10 Jokimaalle paremmat bussiyhteydet ja myös Holman prismalle.

  14. Mervi kirjoitti:

    Kahdeksasta neljään -työläisenkin olisi mukava päästä Pyhättömään edes kerran viikossa bussilla kauppakassien kanssa. Nyt viimeinen vuoro mäelle lähtee torilta ma-pe vähän ennen neljää eikä viikonloppuna kulje vuoroja ollenkaan.

    1. Nils kirjoitti:

      Uusi citylinja Pyhättömään ajaa syksystä lähtien iltaan klo 19-20 saakka.

  15. Helena kirjoitti:

    Kirjasto, posti, kauppa, terveysasema/sairaala, ne on autottomalle tärkeitä. Jos on pitkä matka pysäkille ei sinne jaksa sairaana tai kantamusten kanssa, sitten ei tule kyseeseen kuin taksi tai sen oman auton hankinta.Eli se vihreästä Lahdesta. Entiset reitit oli parempia.

  16. marianne kirjoitti:

    Antakaa reitit pysyä paikoillaan. Eikö kaupunkilla ole tärkeämpääkin tekemist.Retit ovat ihan hyvät ja ihmiset on tottuneet niihin. Ei mitään muutoksia enää. Lopettakaa jo asioiden sotkeminen.

  17. pappa kirjoitti:

    Bussi Pajulahteen, Mesukeskuksen lähelle, Kaupunkisairaalalle, Kirjaston, Teatterin läh. Torinkiertoa voi vähentää

  18. Tommi kirjoitti:

    Kariston kauppakeskus-moottoritietä Kärkkäiselle-Launeen marketit-Matkakeskus-Karisto

    Ostoslinja jolla saisi hankittua kaiken tarpeellisen. Kauempaa tulijoillekin esim. junalla hyvä kauppalinja.

    1. Uuslahtelainen kirjoitti:

      Samaa mieltä,asemalta suora linja torille ja takaisin,tihenetyin vuorovälein.

  19. työläinen kirjoitti:

    uudestakylästä aamulla k vuoroja lahteen

    1. Nastolasta kirjoitti:

      Nastolaan vuoro joka ajaisi immilän kautta vaikka joka tunti yhden kerran koska siellä tarvittaisi bussi yhteyttä rakokiveen ku siellä asuu vanhempaa että nuorempaaki väkeä joilla ei ole autoja. Olisi kyllä tosi tarpeellinen kyllä minullekin.

  20. Riitta kirjoitti:

    Ehdottomasti Kaupungin Sairaalaan bussivuorot,sinne siirtyy kaikki Terveyskeskukset joten asiakasvirta on suuri ja suurin osa on iäkkäitä joten on tarvetta näille vuoroille.

  21. Sepi T kirjoitti:

    Lahti Orimattila välillä liikennöivistä voisi roimalla kädellä vähentää ja osa laittaa kulkemaan uutta Orimattila Lahti tietä.Ja vaihdetaan liikennöitsijää saatas asian osaava liikennöitsijä reitille.

  22. Jaana Kammonen kirjoitti:

    Toivon linjan17 pysyvän ennallaan ruoriniemi-joutjärvi.
    Toiseksi toivon ankkurista suoraa linjaa launeelle…liipolaan.

  23. Marjut Parkkinen kirjoitti:

    Toivon linja avattavaksi Mukkula-Holma Prisma -Karisma esim.21 jatkaisi pilkotunmäeltä(joka nykyään päätepysäkki )Ritaniemenkatua-Holma Prisma-joko suoraan tai vipusenkadun kautta koukaten -Karisma päätepysäkiksi ja takaisin sama.
    Tässä ei tarvitsi kuin jatkaa runkolinjaa.

    1. Tuulia kirjoitti:

      Hyvä ehdotus!

  24. Jorma Kalevi kirjoitti:

    Näpit irti linjasta 21. Ei muutoksia kiitos. Muut linjat voi lakkauttaa. Runkolinjaksi Lahti-Helsinki.

    1. Tuula kosonen kirjoitti:

      Täysin samaa mieltä,järjetön päätös muuttaa tämän linjan reitti.Riihelän perukoilla ei muutenkaan mitään palveluja niin julkinen liikenne muutetaan ettei se palvele mitenkään.Nyt pääsee sujuvasti matkakeskukseen,kaup.sairaalaan,Paavolaan kaupoille.Kaikki kantaa ottamaan ja puolustamaan että tämä reitti pysyy samana,vaihtukoon numero mutta ei reitti.

  25. Helena Hännikäinen kirjoitti:

    Nyt kun uusia reittejä suunnitellaan,
    voitaisiko vihdoin huomioida vuoroja
    myös Laaksokadulle. Tämä seutu on
    tiiviisti asutettu ja lisäksi siellä
    asuu vanhuksia ja huonokuntoisia.
    Bussivuorot palvelisivat myös kirjaston,teatterin ja päiväkodin
    asiakkaita.
    Laaksokatu 15 asukkaat

    1. Uuslahtelainen kirjoitti:

      Juuri näin,Helmi-taxin tyyppinenkin riittäisi kun vuorovälit olisi vaikka tunnin välein.

    2. Nils kirjoitti:

      Uusi citylinja Pyhättömästä/Pyhättömään ajaa Laaksokadun kautta torille kerran tunnissa.Pysäkit tulevat sijaitsemaan Wanhan Herran ja kirjaston luona.

  26. Bussi Ukko kirjoitti:

    Kaikki 1 vuoron linjat voisivat käyttää 1M reittiä. Urheilukeskus ja jäähalli sekä suurhalli tarvii oman ns. bussilinjansa. Käyttäjiä löytyisi varmasti.

  27. Riitta kirjoitti:

    suoria vuoroja välille Orimattila-Lahti-Orimattila aamuisin Orimattilasta klo 7-9 ajalle, ja Lahdesta iltapäivisin klo 15-17.

  28. Rampe kirjoitti:

    Lahtelaiset ovat jollakin tasolla oppimassa joukkoliikenteen käyttäjiksi. Muutokset asenteissa ovat hitaita. Hinta ja palvelutaso vaikuttaa. Kehittämistarpeita ja parannettavvaa varmasti on. Kaikkea ei kannata kuitenkaan myllätä muutaman vuoden välein täysin uusiksi. Jos näitä mylläyksiä tehdään liian tiheästi, niin voiko mahdollinen omasta autosta luopuja luottaa siihen, että linja x ajaa naapurikadun pysäkin vielä seuraavanakin vuonna.

  29. Outi kirjoitti:

    Olisiko mahdollista venyttää yhtä linjaa Orimattila-Myrskylä-Orimattila välille, vaikka vain kerran päivässä, edes pikkubussi? Myrskylästä kuljetaan päivittäin Orimattilaan monesta syystä, terveyskeskukseen, hammaslääkäriin, kauppoihin ym. Koulupäivinä kulkee varhais-aamu/iltapäivä bussi mutta siihen väliin tarvittaisiin yksi bussi. Itse kulkisin Lahteen asti jos olisi bussi Myrskylästä.

  30. Rauha nurminen kirjoitti:

    Kilpiäisistä suora yhteys keskussairaalalle,matkakeskukseen ja Holman Prismaan.

  31. Jokke Seppälä kirjoitti:

    Missä on Kytölän joukkoliikenne? Ei missään! n.2 km lähimmälle pysäkille!? Terveiset Uudelta Kytölänmäeltä.

    1. Heikki kirjoitti:

      Ei vastausta…enkä ihmettele. Vuoden päästä joku saattaa vilkaista tekstiä, nostaa hartioita ja lähtee kahville.

  32. Mummo kirjoitti:

    Saksalasta pääsee keskustaan, mutta kaupat ovat Launeella. Olenko ainoa, joka kaipaisi city-linjaa Karjalankadulta Upon-siltaa alas ja Ajokatua pitkin Launeen Prismalle.

  33. 31 kirjoitti:

    31 voisi mennä aivan normaalisti kuin aikasemmin, mutta se menisi Helsingintien kautta. Eli Myyntimiehenkatu, Laatukaari, Laatukatu, Luhdantaustankatu, Porvoojoentie, Eteläinen Rengastie, Mäntsäläntie, Tapparakatu, Helsingintie, Hollolantie, Vapaudenkatu, Tori, Vapaudenkatu, Vesijärvenkatu, Kirkkokatu, Kauppakatu, Lahdenkatu, Mukkulankatu, Myllymäenkatu ja Tervaskatu.

  34. Erppi kirjoitti:

    Vääksyyn voisi olla paremmat yhteydet Lahden matkakeskuksesta.

  35. Sanna kirjoitti:

    Kariston linja 7 tai joku muu linja tulisi olla nopeampi matkakeskukselle, jotta mahdollistaisi työmatkat junailijoille. Tämä on entistä tärkeämpää, kun aseman parkkipaikkoja vähennetään. Linja on hidas suhteessa matkan pituuteen ja ei yhtään sykronisoitu junan aikataulujen mukaan. Alueella on paljon junaliikennettä työmatkoilla käyttäviä, jotka kulkevat autolla, koska bussi ei ole mitenkään toimiva vaihtoehto.

  36. Heikki Penttilä kirjoitti:

    Uusi linja 20 Tanssimäenkatu – Ritaniemenkatu – Vanhatie – Johanneksenkatu (Prisma Holma) – Savontie – Holman Kymijärven maantie – Siivolankatu (Karisma) – Kauppiaankatu – Karistonväylä – Karistonkatu – Kasaajankatu (Hartwall) – Vanhanradankatu – Kerinkallionkatu – Saksalankatu – Ajokatu (Maili) – Uudenmaankatu – Orimattilankatu – Tupalankatu (ABC Renkomäki)

  37. Ville Saarikko kirjoitti:

    Ois hyvä jos salpakankasntin.kautta menisi muutama vuoro hollolan kirkolle hautausmalle ja arkena ja myös viikon loppunna ois hyvä jos menis hollolan kirkolla

  38. Elina kirjoitti:

    En löytänyt runkolinjasuunnitelmasta Ritaniemenkadun ja Niemenkadun kautta kulkevaa reittiä. Säilyykö 21 näin ennallaan? Reitti Tanssimäenkatu – Riihelä. Reitin varrella on paljon asutusta. Mukkulankadulle on pitkä matka vaikkapa opiskelija-asunnoista.

  39. Elina kirjoitti:

    Löysin kun tutkin uudelleen, vaihto Trion kohdalla? Järjetöntä. Kiertää, eikä ainakaan nopeuta matka-aikaa. Kuka haluaa vietttää työmatkaillen 3 tuntia per suunta? Nykyisessä kahdessa tunnissa on aivan riittävästi kestämistä. Muualla työssä käyvät eivät myöskään käytä Lahden palveluja arkisin, koska kaikki paikat ovat jo kiinni, kun vihdoin iltamyöhällä on kotona. Paperilla suunnittelijan mielestä voi näyttää jolatkin, mutta mitäs jos suunnitelija kokeilisi matkustaa jokaisella linjalla ja kokeilla miltä se nykyisilläkään linjoilla matkustaminen tuntuu.

  40. J.L. kirjoitti:

    88.89 linjaa voisi vähentää puolella. Ja uutta tietä voisi yli puolet mennä väliä Lahti Orimattila. Tyhjiä busseja suhaa 4 kertaa tunnissa edestakaisin pennalantietä. Lehtimäen kuskit kaahaa kuin idiootin taajamissa. liikennöitsijä vaihtoon . Ehkä sitten osaavat kuljettajat tulisi linjalle ajamaan. Aivan järjetöntä ajattaa tyhjiä busseja linjalla.

  41. Vippe kirjoitti:

    Launeelta Kaarikadulta ja Tapparakadulta ( 20 lähistöltä) tulisi päästä keskussairaalaan suoraan sekä sieltä takaisin. Ei todellakaan matkakeskuksen kautta.
    Tällöin tulisi käytettyä julkista liikennettä.
    Tuntuu, että Launeen asukkaat suunnitelmissa unohdettu.

    1. päivi kouri kirjoitti:

      Ei voi joka linjalta suoraan päästä esim.keskussairaalaan, Tonttilasta ei pääse suoraan ikinä! Älkääkä missään nimessä lisätkö bussivuoroja Jalkarantaan, sillä sinne pääsee nykyisinkin ainakin 4xtunnissa!Lisä vuoroja huonommin liikkuviin reitteihin. Liipolasta eestaas!Linja 17 aikatauluja voisi rukata paremmiksi, sillä aina on kannettava aikatauluja mukana, koska joka tunti lähtöaika eri!! Muitten aikataulut on esim.aina tasalta ja puolelta! Ja pahinta on että autot on usein jopa 15min myöhässä,niin kävi eilenkin ja vuoroja on jäänyt ajamattakin! Eilen lähti 15 yli torilta, vaikka seuraava oli jo lähdössä 5 yli puol! Koettakaa nyt ajoissa tsekata nämä lijat ja ajakaa kaikki linjat läpi kello kädessä ,siihen riittää yksi bussi teille suunnittelijat!! Kiitos

  42. Keijo Tapper kirjoitti:

    Onko noissa luonnoksissa Korpikankare unohdettu kokonaan
    siellä asuu iäkkäitä ihmisiä ja hekin tarvitsevat kujetusta
    oletteko unohtaneet heidät kokonaan

  43. Sakke. kirjoitti:

    Hienoa, että Pennalan läpi kulkua vähennetään. Suora linja Lahti Orimattila uutta tietä. Se oikea ratkaisu 88,89 linjoilla. Saadaan tämä Lehtimäen liikenteen kaahaus vähentymään puolella. Täällä pärjätään hyvin kerran tunnissa liikkuvilla busseilla.

  44. Pirkko Yrjölä kirjoitti:

    Kaukkari ja Koivukumpu unohdettu.Esim. Kaukkarin päätepysäkki(Tuohimäenkatu) tärkeä, asuu paljon kouluikäisiä ja vanhuksia

Kommentointi on suljettu.