Suunnittelun viime metreillä hiotaan yksityiskohtia

28.1.2019 • Runkolinjastosuunnitelma

Alun perin vuoden vaihteeseen valmistuvaksi kaavailtu runkolinjastosuunnitelma on vaatinut hieman lisäaikaa, sillä joukkoliikennelogistikkomme lähti syksyllä kohti uusia haasteita ja tiimimme kärsi muutaman kuukauden ajan henkilöstövajeesta. Rivit saatiin kasaan jälleen joulukuussa ja myös runkolinjastosuunnitelman kanssa lyötiin isompi vaihde silmään.

Ratkaisevat realiteetit

Runkolinjastosuunnittelua on tehty hyvin pitkälle tiimityönä. Blogissa on aiemmin kirjoitettu, kuinka työhön on osallistettu eri sidosryhmiä, kuten matkustajia, kuljettajia ja maankäytön suunnittelijoita. Myös alueen yritysten ja oppilaitosten toiveet otetaan huomioon uusia linjoja suunnitellessa. Nyt viimeisessä vaiheessa kaikki materiaali on vedetty yhteen ja uusia linjoja piirtäessä huomioitu kunkin alueen ominaispiirteet.

Runkolinjastosuunnitelman tavoitteita avattiin blogissa suunnittelun alkuvaiheessa. Ideaalitilanteessa kaikilla linjoilla on niin lyhyt vuoroväli, ettei matkustajan tarvitse juurikaan katsoa aikatauluja. Tällaisessa verkostossa vaihto ei ole este, vaan tarjoaa suuren määrän uusia matkavaihtoehtoja. Joukkoliikenteen ihannetilanne vaatii vuorotarjonnan lisäksi panostuksia kaupunki-infraan. Vaihtopisteitä tulee olla useita, jotka mahdollistavat nopeat ja luonnolliset vaihdot.

Lahden runkolinjastoa suunnitellaan nyt ajankohdassa, jossa ei ole tulossa lähitulevaisuudessa erityisesti joukkoliikennettä palvelevia inframuutoksia. Esimerkiksi liityntäpysäköinti, pyöräpysäköinti ja tulevien vaihtoterminaalien sijainti on nostettu esiin kaupunkiympäristön suunnittelussa ja tilanteeseen voi tulla muutoksia tulevaisuudessa. Fakta kuitenkin on, että Lahden runkolinjojen ”versio 1.0” suunnitellaan nykyiseen katuverkkoon ja pysäkki-infraan pitkälti nykyisillä ja jopa pienenevillä joukkoliikenteen määrärahoilla. Nämä tiedossa olleet realiteetit ovat luoneet raamit suunnittelulle. Haaveet esimerkiksi joukkoliikennekaistoista ja viihtyisistä vaihtoterminaaleista ovat olleet toistaiseksi jäissä, muttei kokonaan kuopattu: Runkolinjastosuunnittelun yhteydessä muutoksen siemen on kylvetty ja keskustelu joukkoliikenteen edistämisen vaatimista tarpeista infran puolella käynnistetty.

Liityntapysakointi

Liityntäpysäköinti, pysäkkikatokset ja helppo kulkuyhteys pysäkille lisäävät bussimatkustamisen houkuttavuutta. Kuva Karlstadista, jossa on rakennettu vaihtopisteitä myös keskustan ulkopuolelle.

Yksityiskohtien tarkastelua

Vaikka linjastomuutos kuulostaa melkoiselta muutokselta ja joillakin alueilla varmasti sitä onkin, on kuitenkin selvää, etteivät suuret linjat muutu: joukkoliikenteen tarvitsee jatkossakin kulkea sinne, missä väkeä asuu ja asioi. Suunnittelun tässä vaiheessa onkin keskitytty pääosin linjojen yksityiskohtiin: jokin linja on tähän saakka saattanut kiertää esimerkiksi kahden lähekkäin sijaitsevan asuinalueen läpi ja puntaroitavana on muun muassa ollut, voitaisiinko toinen näistä alueista siirtääkin jonkin toisen linjan reitille, jos molempia reittejä saataisiin siten nopeammaksi.

Kauppatorin ja Matkakeskuksen kiertäminen on nostettu esiin runkolinjastosuunnitelman yhteydessä. Torin kiertämisellä on tarkoitettu tilannetta, jossa bussi joutuu sananmukaisesti kiertämään torin jatkaakseen Matkakeskukselle tai toisinpäin. Näin tapahtuu nykyisin esimerkiksi linjalla 5, joka saapuu Hörölästä ja jatkaa torilta Metsäkankaalle. Nopeammin keskustan ohitus tapahtuu esimerkiksi linjalla 1, jonka reitti kulkee luonnollisesti keskustan ja Matkakeskuksen läpi ilman ylimääräistä kiertelyä. Runkolinjastosuunnittelussa on pohdittu reittejä siten, että keskusta saavutettaisiin jouhevasti ilman että kumpikaan keskustan tärkeistä solmukohdista jäisi jostakin suunnasta saavuttamatta.

Nykyinen linja 5 kiertää torin, kun taas linja 1 ohittaa torin luontevasti.

Nykyinen linja 5 kiertää torin, kun taas linja 1 ohittaa torin luontevasti.

Joillakin alueilla on saatettu hieroa pitkään reittivaihtoehtoja lyhyelläkin matkalla. Vaikka reitti kartalla saattaa näyttää toimivalta, saattaa alueella olla haastavia mutkia, mäkiä tai hankalia ja ruuhkautuvia risteyksiä, jotka kaikki vaikuttavat osaltaan matka-aikaan ja joukkoliikenteen sujuvuuteen. Siten kartalla kiertävämmältä vaikuttava reitti saattaakin todellisuudessa olla nopeampi. Nopeus ei tietenkään ole ainoa ratkaiseva tekijä, jos esimerkiksi palvelut sijaitsevat viereisen kadun varrella, joka siten on myös mielekkäämpi joukkoliikennereitti.

laune

Pitäisikö bussien reitin kulkea Uudenmaankatua, Launeenkatua vai molempia?

Mitä seuraavaksi?

Runkolinjastosuunnitelmaluonnos menee seuraavaksi joukkoliikennelautakunnan tarkasteltavaksi 12. helmikuuta kokoukseen. Julkisesti nähtäville luonnos saadaan lautakunnan kokouksen jälkeen. Linkki suunnitelmaan julkaistaan tässä blogissa, eli pidäthän sivun kirjanmerkeissä. Luonnos ei ole vielä lopullinen, joten kannattaa vielä käydä oma mielipide kommentoimassa!

Tässä linkit aiempiin blogiteksteihin, joihin voit luonnoksia odotellessa tutustua:

5.12.2018  Viivat samalle kartalle – Kaavoittajat mukana runkolinjastosuunnittelussa

10.9.2018  Hollolan, Lahden ja Nastolan välisten linjojen reittiluonnokset

24.8.2018  Eri kaupunginosissa ja käyttäjäryhmissä on erilaiset joukkoliikenteen kehittämistarpeet

16.8.2018  Reaaliaikaisella informaatiolla vastataan matkustajien kasvaneisiin odotuksiin

27.7.2018  Mallia maailmalta: 10 teesiä toimivasta joukkoliikenteestä

21.6.2018  Kuljettajat kommentoivat reittejä ja ajoaikoja

6.6.2018  Tilannekatsaus runkolinjastosuunnitelman etenemisestä

8.5.2018  Asiakaskyselyn yhteenveto

19.4.2018  Oli hauska tavata – terveisiä tapahtumista!

9.4.2018  Kerro kokemuksiasi bussimatkustamisesta ja vastaa kyselyyn 29.4. mennessä

3.4.2018  5 tapaa osallistua suunnitteluun

27.3.2018  Runkolinjastosuunnitelman blogi on avattu

Kirjoittanut
Maria Niemi
joukkoliikennesuunnittelija


18 kommenttia aiheeseen "Suunnittelun viime metreillä hiotaan yksityiskohtia"

  1. Samppa Maunuksela kirjoitti:

    Linja-autoissa on maksuton vaihto. Sitä on nyt toitotettu vaihtoehdoksi torin joutavalle kiertämiselle jo ennen LSL-liikenteen alkamista. Jos joku ei pääse Matkakeskukselle vaihtamalla autoa torilla, hänen ei sitten sinne tarvitse päästä lainkaan. Kaikki paikat kun ei voi olla joka linjalla tavoitettavissa.

  2. Heikki Penttilä kirjoitti:

    Näyttää siltä, että linja toisensa jälkeen jää pois jommalta kummalta kiertämiseltä. Nyt on jo linjat 11,18,19 ja 35 jotka eivät kulje Matkakeskukseen. Koko Hollolan kirkonseudun liikenne on Matkakeskuksen ulkopuolella.

  3. E kirjoitti:

    viuhan ja VIPUSENKADUN välille linja ja Ahtialan ja pajulahden välille linja

  4. Pettynyt kirjoitti:

    Meni lauantai aamu pilalle, kun huomasin että liipolasta ei
    äise enää jalkarantaan suoraan. Meitä on useampia siellä
    töissä käyviä. Mietityttää kuinka viikonloppuisin pääsee aamuvuoron töihin. Harmittaa tämä muutos!

  5. Eija nummela kirjoitti:

    Hollolan kirkonkylälle viikonloppuna!!! Yhdet tuttavat olisivat muuttaneet tänne mutta kun kuulivat ettei bussit kulje viikonloppuna eivät muuttaneet. Ja tiedän erään joka on muuttamassa pois sen takia. Ihan hävettää kun on näin takapajula ja vielä ilmastonmuutosasiakin.

  6. Sisko Paunonen kirjoitti:

    Suora yhteys Nastolasta Matkakeskukseen on säilytettävä.

  7. Silja Järviö kirjoitti:

    Eikö reitit olekkaan matkustajia varten vaan niiden nopeuden vuoksi.
    Esim. auto ei kulkisi Mäntsäläntien kautta vaan menisi suoraan Launeenkadulle jossa kulkee muutenkin autoja.Katsotteko ollenkaan kuinka paljon ihmisiä kulkee nyt 31:ssä.Se näkyy kyllä koneelta, jos vaan viitsitte katsoa.Autot torille ,se kuolee muuten kokonaan.

  8. Arto kirjoitti:

    Tällä hetkellä lähtee heinolasta tasatunnein 88 ja 25 yli 89, jotka molemmat ovat iltapäivällä aivan täynnä, miten te kuvittelette, että kahden täpötäyden vuoron matkustajat mahtuvat yhteen autoon, EI TULE ONNISTUMAAN TURHA EDES ALOITTAA SELLAISTA KOKEILUA, vuorot ehdottamasti säilytettävä nykyisellään eikä minkäänlaisia vähennyksiä, yksi suoravuoro voi olla ruuhkia tasaamaan, moottoritietä ei kulje kuin yksi kolmasosa lahteen, eikös tämä kokeilu jo kerran tehty ja heti vaihdettiin takasin 140 tielle, muuten tässä käy niin, että kaivokadulta otetaan joka tunti seisomakuorma ja sen jälkeen ajetaan lahteen eikä oteta ketään kyytiin kun ei mahdu, näin minä ainakin teen, monta vuotta tätä väliä ajaneena tiedän.

  9. Jalkarantalainen kirjoitti:

    Uudessa suunnitelmassa jätetään osa jalkarantalaisista kokonaan joukkoliikenteen ulkopuolelle. Alueella asuu paljon lapsiperheitä ja tämä vaikeuttaa erityisesti koululaisten liikkumista, mutta myös muut autottomat ovat motissa. Eikö Lahden kaupungin tavoite ole saada ihmiset kulkemaan entistä enemmän julkisilla.

  10. Jussi kirjoitti:

    Jättäkää nyt aikuiset ihmiset nyt nuo vanhat, olemassa olevat linjat entiselleen. Mitä järkeä on ensin rakentaa matkakeskus ja sitten laittaa bussit kiertämään sitä?
    Esim nykyinen linja 5, aivan loistava ja matkustajia pullollaan. Miksi perustella kiekkoistenkadun välttämistä nopeudella, kun ei kukaan ole siitä valittanut?
    Järki käteen…

  11. Virve nurmi kirjoitti:

    5 sama reitti kuin ennen

  12. Eija Kekki kirjoitti:

    Renkomäen bussi-linjat säilytettävä ennallaan. Bussi kerran tunnissa Orimattilankatu-Keskusta pitkin ei riitä. Todellinen takapajula syntymässä Lahdesta näillä runkolinjoilla. Valitettavasti tulevilla bussi aikatauluilla tulee lisäntymään yksityisautoilu ja matkustajamäärät vähenevät.

  13. Pekka S kirjoitti:

    VE2 Voimaan .torilla liikaa linja-autoja aleksi ja vapari ruuhkaisia jonka takia autot myöhässä

  14. Pekka Suni kirjoitti:

    VE2 Paras vaihtoehto .Torin ympärillä liikaa linja-autoja

  15. Jenna kirjoitti:

    Nämä linjat on tehty rikkaita ajatellen, jotka ei tee mitään linjoilla. Ainoa ehkä hyvä puoli on, että kerrankin vitonen menee toisesta päästä Lahtea Launeelle,mutta muuten kusee homma.
    Etenkin kun piti siirtää työpaikoille (kemppi, etc.) menevä 2 linja eli joka muuttuu 8 metsäpietilään menemään Uusien myytävinä olevien asuntojen kautta. Ei kenelläkään kuka tarvitsee sitä linjaa ole varaa muutta asumaan sinne, ostivat tai vuokraisivat asunnon. Ja jos on varaa niin he eivät linjaa tarvitse.

    Kun taas jos linja menisi entiseen malliinsa niin niiltä alueilta joissa on vielä varaa normaalin ajokortittoman/autottoman työssäkäyvän ihmisen asua poimittaisiin heidät mukaansa. Joissa on vanhoja asuntoja joiden vuokran pystyy vielä jotenkin maksamaan omalla palkallaan. Ja vielä jäisi juuri varaa bussiin.
    Aika törkeetä, että heidän pitää erikseen mennä keskustaan asti, että pääsevät melkein takaisin päin taas töiden suuntaan. Ei kukaan halua sellaista turhaketta ehtiäkseen töihin. Saati sitten maksaa lippua sellaisesta.

  16. Erkki Laakso kirjoitti:

    Älkää nyt hyvänenaika Renkomäen vuoroja vähentäkö.Nyttekin jo bussit niin täynnä että kuskitkin joutuu seisoo.

  17. Riitta kirjoitti:

    Linja 5.ehdottomasti pitää mennä Kiekkoisten kadun kautta.Päivärinteen kadun alueella asuu satoja ihmisiä joille nykyinen ajoreitti on tarpeellinen. ajan säästö mitätön. Tämäkö on asiakaspavelua?Ensin saadaan asukkaat käyttämään bussia ja sitten muutetaan ajoreittiä.Hölmölän hommaa. Ritu

    1. Okeroistentiellä asuva kirjoitti:

      Hei,
      Olen Riitan kanssa samaa mieltä. Linjan 5 pitäisi kulkea edelleen nykyistä reittiä, muuten myös Okeroistentiellä asuvien palvelut heikkenevät todella paljon. Kaikki eläkeikäiset eivät pysty kävelemään Hämeenlinnantielle, varsinkin jos on kannettavaa tai on liukasta. Ja olisi tietysti hyvä, jos linja 21 reitti kulkisi edelleen suoraan matkakeskuksella. Olen asunut Okeroistentiellä jo 1960-luvulla, silloin kulkivat bussit 2, 3, 21 ja 22 ihan kotiovelle.

Vastaa käyttäjälle Pettynyt Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *