Tuhannen kommentin kartta – Mihin sen kanssa suunnataan?

29.3.2019 • Runkolinjastosuunnitelma

Kuva: Runkolinjasto on muutos

Runkolinjastoluonnokset olivat kommentoitavana 14.2.-19.3.2019. Palautteita saapui tuona aikana 1049 kpl. Luonnoksia sai kommentoida suoraan karttaan ja blogiin sekä Lahden kaupungin palautejärjestelmän ja Lahden seudun liikenteen sosiaalisen median kanavien kautta. Kartat olivat nähtävillä myös Lahti-Pisteessä, jossa niitä sai kommentoida paperilomakkeella.

Kommenttien kokonaismäärä on ilahduttava, jos mukaan lasketaan vielä viime kevään asiakaskyselyn vastauksetkin, joita saapui noin 1700 kpl. Olemme ylpeitä teistä aktiivisista Lahden seudun asukkaista! Vain teidän avullanne uudesta linjastosta pystytään luomaan mahdollisimman hyvin matkustajien tarpeita palveleva kokonaisuus eivätkä arvokkaat kokemukset ja kehitysehdotukset jää pelkästään ”jupinaksi torin laidalle”.

Palautteiden purkutyömaa

Kun käsittelyssä on useita satoja kommentteja, on niiden perkaamisessa oma projektinsa. Palautteet on koottava ja luokiteltava, jotta niitä voidaan hyödyntää suunnittelussa. Jaotteluna luonnoksiin saapuneissa palautteissa käytettiin pääasiassa linjaa, jonka reittiä tai sen lähialuetta palaute koski. Valtaosa kommenteista oli asiallisesti perusteltuja ja suoraan kohdennettavissa tietylle asuinalueelle tai linjalle:

”Miksi Kiekkoistentietä ei jatkossa enää kulje bussi. Ikäihmiset ovat ongelmissa. Kadut ovat etenkin näin talvisin liukkaita ja molempiin suuntiin on ala- tai ylämäki.”

Vaikka tokihan joukkoon mahtui myös kommentteja, jotka veivät vain suunnittelijan aikaa ja itse ongelma jäi valitettavan hämäräksi:

”Ei uusia runkolinjoja, koska vaikeuttaa elämää aivan saatanasti.”

Luonnoksiin lisää väriä ja pyyhekumia

Kaikkein eniten palautetta tuli Renkomäen, Pennalan ja Pasinan alueilta. Luonnoksissa esitettiin vaihtoehto, jossa Orimattilan ja Lahden väliä ajaisi kerran tunnissa nopea vuoro suoraan Lahdentietä pitkin ja kerran tunnissa nykyisen mallin mukainen vuoro Pennalan ja Pasinan kautta Orimattilankatua pitkin. Alueella asuu runsaasti koululaisia ja huolta herätti erityisesti lasten ja nuorten toimiva ja turvallinen kulkuyhteys tulevaisuudessa.

Kuva: Renkomäen palautteet

Muita erityisen runsaasti kommentoituja aiheita olivat:

- Kiekkoistenkatu
- Kaarikatu
- Korpikankare
- Vaihdoton yhteys Salpakankaalta Vipuselle
- Launeenkatu
- Yhteys Patoniitystä Länsiharjun kouluun
- Kehäreitit: jatko Karistossa ja Renkomäessä pidemmällä
- Saksalasta tultaessa Nikkarinkatu ja Heikinkatu jää ajamatta

Harmistuneena autokaupoille suuntaavaa matkustajaa rauhoittelisin, että kommentoitavana ollut versio oli nimensä mukaisesti luonnos. Jokaista yllä lueteltua aluetta ja reittiä tullaan nyt tarkastelemaan uudelleen. Osaan löytyy helppokin ratkaisu. Esimerkiksi Renkomäessä runkolinjan 6 reittiä voidaan muuttaa ilman, että sillä on merkittävää vaikutusta ajoaikaan tai muihin linjoihin.

Joissakin tilanteissa ratkaisu löytyy laajemman muutoksen kautta. Esimerkiksi Kaarikadun suhteen koko eteläisen Lahden reittejä joudutaan hahmottelemaan hieman uudelleen, mutta toisaalta samalla voidaan ratkaista useita luonnoksista esiin nousseita ongelmakohtia.

Koska runkolinjastosuunnittelun yksi merkittävä taustatekijä on joukkoliikenteen pienevät taloudelliset resurssit, haastavimmat kohteet löytyvät sieltä, missä ratkaisu reitistä on tehtävä asuinalueen hajanaisuuden tai maaston mäkisyyden vuoksi: On tehtävä valinta, kumpaa reittiä ajetaan, sillä molempiin ei yksinkertaisesti ole rahaa. Tällaisissa tilanteissa ratkaisu voi löytyä myös siitä, että reittejä ajetaan vuorotellen.

Kuva: yhteisseminaari

Lahden seudun joukkoliikennelautakunta ja Lahden tekninen- ja ympäristölautakunta pääsivät yhteisseminaarissa 26.3.2019 pohtimaan runkolinjastoluonnosten palautteista nousseita ongelmakohtia. Tilaisuutta luotsaamassa vuorovaikutussuunnittelija Henrik Saari ja vastausvuorossa joukkoliikennelogistikko Katja Suhonen.

Apua, kuinka meidän nyt käy?

Runkolinjasto jo yksinään on iso muutos ja jo pelkkä muutos voi ahdistaa ja harmittaa. Vastahan kaikki muutettiin, miksi koko ajan pitää muuttaa? Taas pitää opetella uudet numerot, reitit ja aikataulut. Tilanne voi myös tuntua epäselvältä: Mikä muuttuu ja milloin? Asukkaat on osallistettu suunnittelutyöhön jo ennen kuin mitään oli suunniteltu ja sekin on saattanut tuntua vieraalta toimintatavalta. Ilmassa on ollut enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Suurin osa meistä asukkaista ymmärtää kaupungin talouspaineet ja sen, että lopulta joukkoliikenne on samalla viivalla muiden kunnan palvelujen kanssa ja kysymys on siitä, mihin raha käytetään. Tiedämme, että koulut on korjattava ja senkin, ettei isolla bussilla ole järkevää ajaa yhden matkustajan tähden. Siitä huolimatta ajatuksissamme on aina vahvasti omat tuntemuksemme ja tarpeemme: Ei ole oikeasti kivaa, jos matka pysäkille kasvaa 400 metriä, kun kiireiset aamut muutenkin ovat pimeitä, väsyneitä ja loskaisia…

Linjoja ei muuteta pelkästään muutoksen vuoksi. Muutostarpeeseen ajaa toiminnan tehostamisen lisäksi esimerkiksi muutokset kaupungin palveluiden sijainnissa tai jatkuvat ongelmat vaikkapa aikataulussa pysymisessä.

Kertomalla sinulle, mitä tapahtuu, yritämme helpottaa edessä olevaa muutosta arjessasi. Haluamme, että tiedät missä mennään. Osallistumalla aktiivisesti pystyt myös vaikuttamaan itse muutokseen.

Mitä seuraavaksi sitten tapahtuu?

Seuraavaksi runkolinjastosuunnitelmatyötä jatketaan koostamalla raportti, joka lähtee lausunnoille Päijät-Hämeen kuntiin ja sidosryhmäorganisaatioihin. Palautteiden ja lausuntojen pohjalta kesän 2019 aikana linjastosuunnitelmaan tehdään tarvittavat muutokset ja ensimmäiset kohteet kilpailutetaan tulevana syksynä. Ensimmäisiä uusia linjoja ajetaan siten syksyllä 2020 ja koko suunniteltu linjasto tulee voimaan viimeistään kesällä 2022.

Seuraa blogiamme ja pysy kyydissä :)

P.s. Etkö ehtinyt kommentoida luonnoksia? Vaikka varsinainen kommentointiaika on ohi, saa Lahden seudun liikenteelle aina antaa kehitysehdotuksia Lahden palautejärjestelmän kautta.

Kirjoittanut
Maria Niemi
joukkoliikennesuunnittelija


2 kommenttia aiheeseen "Tuhannen kommentin kartta – Mihin sen kanssa suunnataan?"

  1. Susanna Laitinen kirjoitti:

    Onpa ikävä juttu että Vitonen ei tulevaisuudessa enää kulje väliä Metsäkangas -Hörölä.Parikymmentä vuotta työmatkat onnistui bussia vaihtamatta ja nyt ei enää jaksa alkaa siihen vaihtorumbaan. Työkaverin kanssa on jo kimppakyydit sovittuna.Ymmärrän toki että maailma muuttuu ja uudistuksia tehdään ja samalla on itselläkin tilaisuus muuttaa omia juurtuneita käytäntöjä.Mikäs pakko minunkaan on ikuisesti olla julkisen liikenteen asiakas.Kimppakyytiä ja fillaria peliin.Oikein aurinkoista kevättä !

    1. Jenna kirjoitti:

      Olet ollut harvoja onnekaita, koska suurimman osan on pitänyt aina vaihtaa päästäkseen töihin yms.
      Vaihdot on aikalailla normaalia jos ei asu suoraan keskustassa, enemmän suunnitelman ongelma on, että reitit muutetaan niin, ettei oikeasti porukka pääse bussiin tai ole tarpeeksi vuoroja jotta voisi edes ehtiä vaihtoon. Oli sitten kyseessä juna tai toinen bussi.

      Joten toiset bussit tulee kulkemaan liian täynnä ja seuraavaa pitää odottaa tunnin – ja toisissa ei ole asikkaita koska reitti siirretään alueelle jossa ei ole niitä jotka bussia tarvitsee. Vaihdot tulee olemaan pienin murhe uudessa linja-sotkussa.

      Nykyinen vitonen on oikeastaan ainoa joka pitäisi muuttaa – iso syy siihen on koska nyt vitosen reitillä on molemmissa päissä kaksi valtavaa mäkeä johon oikeasti bussit hajoaa jatkuvasti. Eikä ihme – sama kun jos lentokoneella tekisi koko aika vain nousuja ja laskuja. Joten helpottaa reittiä ja kalustoa jos edes se toinen osuus siirretään loivempaan maastoon. Mutta taitaa olla ainoa hyvä puoli koko uudessa runkolinja suunnitelmassa.

      Mutta.. Onnea sinulle, että sait kimppakyydin ja omistat fillarin! Hyvä suunnitella etukäteen kun pystyy, koska bussi matkojen tulevaisuus on tällä hetkellä aika synkkä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *