Usein kysytyt kysymykset

Mistä matkakortin voi ostaa? Mitä tuotteita kortille voi ladata?
Kuinka paljon ja miksi Waltti-matkakortin lataaminen maksaa?
Miksi nettilatauksen aktivoiminen ei aina onnistu heti bussissa?
Mikä on kausilipun ja arvolipun ero?
Voinko maksaa matkani osittain kausi- ja arvolipulla?
Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?
Missä korttia voi käyttää?
Miten osaan valita itselleni oikeat vyöhykkeet?
Miten toimitaan, jos kortilla haluaa matkustaa sille ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle?
Voiko useampi henkilö käyttää samaa korttia?
Myydäänkö linja-autossa vielä kertalippuja?
Voiko pankkikortilla maksaa bussissa?
Voiko kouluvuoroilla matkustaa muutkin kuin koululaiset?
Miksi aikataulut eivät aina sovi yhteen koulujen alkamis- ja loppumisaikojen kanssa?
Miksi bussit eivät noudata pysäkille ilmoitettua aikaa?
Miten käytän reittiopasta?
Miten vaihto-oikeus toimii?
Mitä teen, jos matkakorttini katoaa?

 

Mistä matkakortin voi ostaa? Mitä tuotteita kortille voi ladata?

Uuden Waltti-matkakortin voi ostaa Waltti-kaupasta, Lahti-pisteessä (Kirkkokatu 31, 15140 Lahti) tai rajoitetuissa myyntipisteissä. Waltti-nettipalvelusta voi tilata henkilökohtaisen matkakortin itselle tai samassa taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle. Tilattu matkakortti toimitetaan antamaasi osoitteeseen 7-14 vuorokauden kuluessa tilauksesta.

Latauksia kortille voi tehdä erillisessä Waltti-kaupassa, Lahti-Pisteessä, myyntipisteissä sekä bussissa. Latauksista peritään komissio (provisio), jonka jokainen myyntipiste määrittelee itsenäisesti. Busseissa lataaminen suoritetaan käteisellä. Kortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan vain yhden lipputuotteen.

 

Kuinka paljon ja miksi Waltti-matkakortin lataaminen maksaa?

Waltti-kaupassa latauksesta maksettava provisio on 1,42 euroa, Lahti-Pisteellä 2 euroa ja bussissa 4 euroa. Jokainen myyntipiste määrittelee tuotteen hinnan päälle oman palvelumaksunsa, jolla katetaan latauksesta syntyneet kustannukset. Hinnat ovat nähtävillä myyntipisteissä.

Myyntipalkkio laitetaan näkyviin erilliseksi osaksi palvelun hintaa, jolloin yhteiskunnan tuki kohdistuu suoraan lipun hintaan, eikä matkustamisen tukipalveluihin.

 

Miksi nettilatauksen aktivoiminen ei aina onnistu heti bussissa?

Nettikaupassa tehty lataus aktivoituu kortilla, kun korttia seuraavan kerran käytetään bussin tai myyntipisteen lukijassa. Lataus aktivoituu aikaisintaan kahden tunnin kuluttua verkkokaupassa tehdystä ostoksesta, sillä ajoneuvolaitteet hakevat tiedot latauksista vasta linjan päätepysäkille saavuttaessa.

Korttien nettilautauksen aktivoitumisessa olisi hyvä huomioida seuraavat asiat:
1. Onko maksu suoritettu loppuun saakka?
2. Jos kortti on ladattu illalla klo 22:00 jälkeen, tiedot eivät ole välttämättä päivittyneet vielä heti aamusta, vaan ne päivittyvät vasta ensimmäisen linjakierron päätteeksi päätepysäkillä.
3. Kortti on mahdollisesti rikki.
4. On ladattu eri numeroinen kortti kuin mitä yritetään aamulla aktivoida bussissa.
5. Nettilatauksesta on kulunut yli 30 päivää, etkä ole käyttänyt korttiasi bussissa. Netissä ladattu tuote siirtyy pois ajoneuvolaitteiden latauslistalta 30 päivän jälkeen ostoksesta, jonka jälkeen nettilatauksen kirjoittaminen kortille täytyy käydä suorittamassa loppuun asiakaspalvelupisteellä.

 

Mikä on kausilipun ja arvolipun ero?

Kausilipulla voi matkustaa rajattomasti kauden voimassaolon ajan (30, 90,180, 365 päivää). Arvolipulle ladataan tietty summa rahaa (5-500€), joka kuluu sitä mukaa kun korttia käytetään.

Kortilla voi olla samaan aikaan sekä kausilippu että arvoa. Voit esimerkiksi ladata kortille 30 päivän kausilipun XX-vyöhykkeelle ja lisäksi ladata kortille arvoa 20 euroa siltä varalta, että sinun täytyy välillä matkustaa oletusvyöhykkeiden/normaalin liikkumisalueen ulkopuolelle.

 

Voinko maksaa matkani osittain kausi- ja arvolipulla?

Matkan hinta tulee maksaa kerralla kyytiin noustessa eikä sitä voi maksaa osittain kausilipulla ja osittain arvolla. Maksettaessa lippu on siis joko ostettava arvolla, käteisellä tai käytettävä kausilippua, mikäli kausilipun vyöhykkeet riittävät kuljettavaan matkaan.

 

Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?

Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa. Tällöin kortin löytäjä ei voi käyttää korttia matkustamiseen, ja käyttämättömät matkat voidaan siirtää uudelle kortille.

Haltijakohtaisen matkakortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

 

Missä korttia voi käyttää?

Waltti-kortti toimii LSL:n joukkoliikenteen linja-autoissa A-I -vyöhykkeillä. Autot kulkevat Lahden, Nastolan, Hollolan, Kärkölän, Orimattilan, Pukkilan, Heinolan, Asikkalan sekä Sysmän alueella.

Kortti ei toimi muissa kuin LSL:n joukkoliikenteen autoissa. Sitä ei voi siten käyttää esimerkiksi ELY-keskuksen reiteillä. Waltti-kortilla olevaa arvoa voi käyttää kaikissa Walttia tukevissa kaupungeissa.

 

Miten osaan valita itselleni oikeat vyöhykkeet?

Korttiin asetetaan ensimmäisen oston yhteydessä käyttäjän valinnan mukaiset oletusvyöhykkeet. Tällä vyöhykevälin valinnalla määritetään se matka, jota pääsääntöisesti käytetään matkustaessa arvolla ja joka veloitetaan kortilta maksettaessa. Oletusvyöhykkeet voidaan vaihtaa palvelupisteessä. Valitut oletusvyöhykkeet eivät vaikuta kausituotteen vyöhykkeisiin, sillä kausituotteen vyöhykkeet valitaan aina oston yhteydessä erikseen.

Vyöhykekartan löydät netistä ja palvelupisteestä. Vyöhykkeistä voit lukea lisää täällä.

 

Miten toimitaan, jos kortilla haluaa matkustaa sille ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle?

Kausilipulla voi matkustaa ainoastaan sille ennalta ladatulla alueella. Arvolipulla voi matkustaa sekä ennalta ladatulle vyöhykkeelle että myös muille vyöhykkeille. Kortista veloitetaan ennalta määritellyn vyöhykkeen mukainen maksu aina, kun leimaat kortin kortinlukijassa.

Jos haluat matkustaa arvolipulla ennalta määriteltyjen oletusvyöhykkeiden ulkopuolelle, täytyy asiasta kertoa etukäteen kuljettajalle. Kuljettaja valitsee tällöin haluamasi vyöhykkeen ja veloittaa arvolipusta oikean summan.

Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, kausilippu leimautuu ensisijaisesti näytettäessä korttia lukijalle. Jos haluat matkustaa arvolla, pitää asia selittää kuljettajalle ennen kortin leimaamista ja antaa kuljettajan lunastaa kortilta arvomatkan hinta.

 

Voiko useampi henkilö käyttää samaa korttia?

Waltti-matkakortti voi olla joko henkilökohtainen tai haltijakohtainen.

Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia puolestaan voi käyttää kuka tahansa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluva henkilö, jolla kortti on. Haltijakohtainenkin kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla, vaikka se olisi haltijakohtainen. Perheen lapset sen sijaan voivat käyttää samaa korttia. Lapsi voi myös matkustaa aikuisen kortilla, mutta tällöin kortilta veloitetaan korkeampi aikuisen lipun hinta myös lapsen lipusta.

Haltijakohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös usea (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluva henkilö matkustaa yhtä aikaa: kun nouset bussiin, kerro monenko henkilön matka kortilta veloitetaan. Henkilökohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös maksaa usean (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluvan henkilön matkan silloin, kun kortin omistaja matkustaa myös itse saman matkan yhdessä ryhmän kanssa.

Ikään perustuvat alennukset ovat henkilökohtaisia, joten toisen henkilön matkaa maksaessa kortilta veloitetaan aina aikuisen hinta (esim. seniorikortilla lapsen matkaa maksaessa)

 

Myydäänkö linja-autossa vielä kertalippuja?

Linja-autosta voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja. Käteisellä maksaessasi varaathan mahdollisimman tasarahan. Kuljettaja voikieltäytyä ottamasta vastaan 50 euroa ja sitä suurempia seteleitä, jos vaihtorahaa ei pystytä järjestämään.

Käteisen rahan käsittelyä busseissa on pyritty vähentämään turvallisuuden ja matka-aikojen nopeuttamisen vuoksi, minkä vuoksi satunnaisessa matkustamisessa suosittelemme käyttämään mobiililippua.

 

Voiko pankkikortilla maksaa bussissa?

Pankki- ja luottokorteilla maksaminen loppui 31.12.2015 LSL:n liikenteessä euromaksualueen päätöksestä johtuen. Kortilla maksamista ei ole tuettu LSL:n liikenteessä 1.7.2014 jälkeen. Liikennöitsijöillä aiemmin käytössä olleilla laitteilla on ollut mahdollista maksaa kortin magneettijuovalla, mutta magneettijuovan tukeminen loppui euromaksualue SEPA:n päätöksellä. Syy muutokseen on Suomen liittyminen yhtenäiseen euromaksualue SEPA:an, joka päätti lakkauttaa magneettijuovan tukemisen.

Otathan siis käteistä mukaasi ostaessasi kertalipun tai ladatessasi Waltti-korttiasi bussissa. Suosittelemme varaamaan mahdollisuuksien mukaan lähelle tasarahan. Voit kokeilla myös mobiililippua.

 

Voiko kouluvuoroilla matkustaa muutkin kuin koululaiset?

Kyllä voi. Kouluvuoro nimitys tulee siitä, että vuorot on suunniteltu palvelemaan erityisesti koululaisia, mutta vuorot palvelevat kaikkia matkustajia.

 

Miksi aikataulut eivät aina sovi yhteen koulujen alkamis- ja loppumisaikojen kanssa?

Monesti saman linjan reitillä on useita erilaisia oppilaitoksia, joiden alkamis- ja päättymisajat vaihtelevat. Nykyisin koulun saa valita vapaasti ja yhdeltä asuinalueelta saatetaan kulkea useisiin kouluihin, ja vastaavasti yhteen kouluun tullaan useilta eri asuinalueilta, minkä vuooksi on käytännössä mahdotonta suunnitella bussiaikataulut siten, ettei koulupäivän alkuun tai loppuun jäisi odotusaikaa.

 

Miksi bussit eivät noudata pysäkille ilmoitettua aikaa?

Pysäkille ilmoitetut saapumisajat kertovat bussin arvioidun ohitusajan, joka perustuu keskimääräisiin ajoaikoihin. Liikenteen sujuvuus, matkustajien määrä ja muut liikenteelliset seikatvaikuttavat bussien ajoaikoihin, minkä vuoksi pysäkille ei aina voi saapua arvioidun aikataulun mukaisesti.

Pitkillä linjoilla on ns. ajantasauspysäkkejä, joita bussi ei ohita etuajassa. Ajantasauspysäkit on valittu sellaisiin paikkoihin, joissa busseilla on tarpeeksi tilaa odottaa tasausaikaa.

 

Miten käytän reittiopasta?

Lisätietoja reittioppaista voit lukea täällä.

 

Miten vaihto-oikeus toimii?

Vyöhykerahastusjärjestelmässä asiakas on oikeutettu matkustamaan ostamillaan vyöhykkeillä rajattomasti lipun voimassaoloajan. Tämä tarkoittaa myös, että paluumatkan voi suorittaa samalla lipulla.

Esimerkiksi Lahden kaupungin alueella (AB-vyöhykkeet) matkustettaessa kertalipulla asiakas voi matkustaa ostamillaan vyöhykkeillä rajattomasti tunnin ajan.

Vaihtoajat perustuvat ostettujen vyöhykkeiden määrään:

2 vyöhykettä 60 minuuttia

3-7 vyöhykettä 75 minuuttia

8-9 vyöhykettä 90 minuuttia

Lipun voimassaoloajan voi tarkistaa kertalipun alareunasta.

 

Mitä teen, jos matkakorttini katoaa?

Ota yhteys asiakaspalveluun kortin sulkemista varten. Henkilökohtaisella kortilla oleva arvo/kausi voidaan siirtää uudelle kortille.