Usein kysytyt kysymykset

Mistä matkakortin voi ostaa? Mitä tuotteita siihen voi ladata?

Ensimmäinen kortti ostetaan ja ladataan Lahti-pisteessä (Kirkkokatu 31, 15140 Lahti) tai Waltti-nettipalvelussa. Lisälataamiset voi tehdä Waltin verkkokaupassa, palvelupisteessä, myyntipisteissä sekä linja-autoissa. Lataamisista peritään komissio (palkkio), jonka jokainen myyntipiste määrittelee itsenäisesti. Busseissa lataaminen suoritetaan käteisellä.

Samalle kortille voi ladata sekä kausilipun että arvolipun.

Waltti-nettipalvelusta voi tilata ja ostaa henkilökohtaisen matkakortin itselle tai taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle, jolla ei ole vielä käytössä tunnistautumispalvelua. Jos haluat tilata matkakortin alaikäiselle lapselle, sinun on luotava sitä varten uusi käyttäjätunnus. Voit käyttää kuitenkin samaa sähköpostisoitetta kuin omassa tilauksessasi.

Kortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan vain yhden lipputuotteen. Matkakortti ja siihen ladattu lipputuote postitetaan annettuun osoitteeseen 7-14 vuorokauden kuluessa tilauksesta. Matkakortin voi myös lisäladata nettipalvelussa.

 

KUINKA PALJON JA MIKSI Waltti-matkakortin lataaminen maksaa?

Jokainen myyntipiste laittaa tuotteen hinnan päälle oman toimitusmaksunsa, jolla katetaan latauksesta syntyneet kustannukset. Hinnat ovat nähtävillä myyntipisteissä.

Myyntipalkkio laitetaan näkyviin erilliseksi osaksi palvelun hintaa, jolloin yhteiskunnan tuki kohdistuu suoraan lipun hintaan, eikä matkustamisen tukipalveluihin.

 

Miksi nettilataamisen aktivoiminen ei aina onnistu heti bussissa?

Korttien nettilautauksen aktivoimiseksi olisi hyvä huomioida muutama asia.
1. Maksua ei ole suoritettu loppuun saakka.
2. Kortti on ladattu illalla klo 22:00 jälkeen ja tiedot eivät ole päivittyneet välttämättä heti aamusta, vaan päivittyvät ensimmäisen linjakierron päätteeksi päätepysäkillä.
3. Kortti on rikki.
4. On ladattu eri numeroinen kortti kuin mitä yritetään aamulla aktivoida bussissa.
5. Nettilatauksesta on kulunut yli 30 päivää, etkä ole käyttänyt korttiasi bussissa. Netissä ladattu tuote siirtyy pois ajoneuvolaitteiden latauslistalta 30 päivän jälkeen ostoksesta, jonka jälkeen nettilatauksen kirjoittaminen kortille täytyy käydä suorittamassa loppuun asiakaspalvelupisteellä.

 

Mikä on kausilipun ja arvolipun ero?

Kausilipulla voi matkustaa 30 (90,180, kalenterivuosi) päivän ajan rajattomasti. Arvolippuun ladataan tietty summa (vähintään 5 euroa, maksimissaan 500€) rahaa, joka kuluu sitä mukaa kun korttia käytetään.

Voit esimerkiksi ostaa kortille 30 päivän kausilipun XX-vyöhykkeelle ja ladata sille lisäksi rahaa 20 euroa siltä varalta, että sinun täytyy välillä matkustaa kaupunkialueen/normaalin liikkumisalueen ulkopuolelle.

 

Voinko maksaa matkani osittain kausi- ja arvolipulla?

Matkan hinta tulee maksaa kerralla kyytiin noustessa eikä sitä voi maksaa osittain kausilipulla ja osittain arvolla. Maksettaessa lippu on joko ostettava arvolla tai käytettävä kausilippua, mikäli kausilipun vyöhykkeet riittävät kuljettavaan matkaan.

 

Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?

Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa. Tällöin kortin löytäjä ei voi käyttää korttia matkustamiseen, ja käyttämättömät matkat voi siirtää uudelle kortille.

Haltijakohtaisen matkakortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

 

Missä korttia voi käyttää?

Kortti toimii LSL:n joukkoliikenteen linja-autoissa A-I -vyöhykkeillä.

Autot kulkevat Lahden, Nastolan, Hollolan, Kärkölän, Orimattilan, Heinolan, Asikkalan sekä Sysmän alueella.

Kortti ei toimi muissa kuin LSL:n joukkoliikenteen autoissa. Sitä ei voi siten käyttää esimerkiksi ely-keskuksen reiteillä. Waltti-kortilla olevaa arvoa voi käyttää kaikissa Walttia tukevissa kaupungeissa.

 

Miten osaan valita itselleni oikeat vyöhykkeet?

Korttiin alustetaan ensimmäisen oston yhteydessä käyttäjän valinnan mukaiset oletusvyöhykkeet. Tällä vyöhykevälin valinnalla määritetään se matka, jota pääsääntöisesti käytetään matkustaessa arvolla ja joka veloitetaan kortilta maksettaessa. Oletusvyöhykkeet voidaan vaihtaa palvelupisteessä. Valitut oletusvyöhykkeet eivät vaikuta kausituotteen vyöhykkeisiin, sillä kausituotteen vyöhykkeet valitaan aina oston yhteydessä erikseen.

Alueesi vyöhykekartan löydät netistä ja palvelupisteestä. Vyöhykkeistä voit lukea lisää täällä.

 

Miten toimitaan, jos kortilla haluaa matkustaa sille ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle?

Kausilipulla voi matkustaa ainoastaan sille ennalta ladatulla alueella. Arvolipulla voi matkustaa sekä ennalta ladatulle vyöhykkeelle että myös muille vyöhykkeille. Kortista veloitetaan ennalta määritellyn vyöhykkeen mukainen maksu aina, kun vilautat sitä maksulaitteen edessä.

Jos haluat matkustaa arvolipulla ennalta ladatun vyöhykkeen ulkopuolelle, täytyy asiasta kertoa etukäteen kuljettajalle. Kuljettaja valitsee tällöin haluamasi vyöhykkeen ja veloittaa arvolipusta oikean summan.

Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, maksulaite valitsee korttia vilauttaessa aina käyttöön kausilipun. Mikäli haluat käyttää kortilta kuitenkin arvoa, pyydä kuljettajaa valitsemaan sinulle oikea vyöhyke.

 

Voiko useampi henkilö käyttää samaa korttia?

Waltti-matkakortti voi olla joko henkilökohtainen tai haltijakohtainen.

Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia puolestaan voi käyttää kuka tahansa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluva henkilö, jolla kortti on. Haltijakohtainenkin kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla, vaikka se olisi haltijakohtainen. Perheen lapset sen sijaan voivat käyttää samaa korttia. Lapsi voi myös matkustaa aikuisen kortilla, mutta tällöin kortilta veloitetaan korkeampi aikuisen lipun hinta myös lapsen lipusta.

Haltijakohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös usea (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluva henkilö matkustaa yhtä aikaa: kun nouset bussiin, kerro monenko henkilön matka kortilta veloitetaan. Henkilökohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös maksaa usean (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluvan henkilön matkan silloin, kun kortin omistaja matkustaa myös itse saman matkan yhdessä ryhmän kanssa.

Ikään perustuvat alennukset ovat henkilökohtaisia, joten toisen henkilön matkaa maksaessa kortilta veloitetaan aina aikuisen hinta (esim. seniorikortilla lapsen matkaa maksaessa)

 

Myydäänkö linja-autossa vielä kertalippuja?

Ajoneuvosta voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja. Käteisellä maksaessasi varaathan mahdollisimman tasarahan.

 

Voiko pankkikortilla maksaa bussissa?

Pankki- ja luottokorteilla maksaminen loppui 31.12.2015 LSL:n liikenteessä euromaksualueen päätöksestä johtuen. Kortilla maksamista ei ole tuettu LSL:n liikenteessä 1.7.2014 jälkeen. Liikennöitsijöillä aiemmin käytössä olleilla laitteilla on ollut mahdollista maksaa kortin magneettijuovalla, mutta magneettijuovan tukeminen loppui euromaksualue SEPA:n päätöksellä. Syy muutokseen on Suomen liittyminen yhtenäiseen euromaksualue SEPA:an, joka päätti lakkauttaa magneettijuovan tukemisen.

Otathan siis käteistä mukaasi ostaessasi kertalipun tai ladatessasi Waltti-korttiasi bussissa. Suosittelemme varaamaan mahdollisuuksien mukaan lähelle tasarahan.

 

Voiko kouluvuoroilla matkustaa muutkin KUIN KOULULAISET?

Kyllä voi. Kouluvuoro nimitys tulee siitä, että vuorot on suunniteltu palvelemaan juuri koululaisia varten, mutta palvelevat muitakin käyttäjiä lisäksi.

 

Miksi aikataulut eivät aina sovi yhteen koulujen alkamis- ja loppumisaikojen kanssa?

Monesti saman linjan reitillä on useita erilaisia oppilaitoksia, joiden alkamis- ja päättymisajat vaihtelevat. Nykyisin koulun saa valita vapaasti ja yhdeltä asuinalueelta saatetaan kulkea useisiin kouluihin, ja vastaavasti yhteen kouluun tullaan useilta eri asuinalueilta, on käytännössä mahdotonta suunnitella bussiaikataulut siten, ettei koulun alkuun tai loppumisajankohtaan jää odotusaikaa.

 

Miksi bussit eivät noudata pysäkille ilmoitettua aikaa?

Pysäkille ilmoitetut ajat kertovat bussin arvioidun ohitusajan. Ne perustuvat keskimääräisiin oletettuihin ajoaikoihin. Liikenteen sujuvuus ja muut liikenteelliset esteet vaikuttavat bussien ajoaikoihin, minkä vuoksi pysäkille ei aina voi saapua aikataulun mukaisesti.

Pitkillä linjoilla on ns. ajantasauspysäkkejä, joita bussi ei ohita etuajassa. Ajantasauspysäkit on valittu sellaisiin paikkoihin, joissa busseilla on tarpeeksi tilaa odottaa tasausaikaa.

 

Miten käytän reittiopasta?

Lisätietoja reittioppaista voit lukea täällä ja pikaoppaan lahti.reittioppaat.fi-reittioppaan käyttämiseen voit ladata tästä linkistä.

 

Miten toimii vyöhykerahastusjärjestelmän vaihto-oikeus?

Vyöhykerahastusjärjestelmässä asiakas on oikeutettu matkustamaan rajattomasti lipun voimassaoloajan ostamillaan vyöhykkeillä. Tämä tarkoittaa myös, että paluumatkan voi suorittaa samalla lipulla.

Esimerkiksi Lahden kaupungin alueella (AB-vyöhykkeet) matkustettaessa kertalipulla asiakas voi matkustaa nykyisin ostamillaan vyöhykkeillä rajattomasti tunnin ajan.

Vaihtoajat perustuvat ostettujen vyöhykkeiden määrään:

2 vyöhykettä 60 minuuttia

3-7 vyöhykettä 75 minuuttia

8-9 vyöhykettä 90 minuuttia

Lipun voimassaoloajan voit tarkistaa kertalipun alareunasta.

 

MITÄ TEEN, JOS MATKAKORTTINI KATOAA?

Ota yhteys asiakaspalveluun kortin sulkemista varten. Henkilökohtaisella kortilla oleva arvo/kausi voidaan siirtää uudelle kortille.