Hyppää sisältöön

Aktiiviset tiedotteet

Usein kysyttyä

Aikataulut ja reitit

  • Lahden seudun liikenteen aikataulut ja reitit suunnittelee Lahden kaupungin joukkoliikenneyksikkö yhteistyössä muiden alueen kuntien ja liikennöitsijöiden kanssa. Seudullista joukkoliikennettä ajava liikennöitsijä valitaan kilpailutuksen kautta.

  • Aikataulujen suunnittelussa otetaan huomioon mm. matka-aika, suunniteltujen aikataulujen realistisuus ja vaihtojen onnistuminen. Aikataulut pyritään suunnittelemaan bussien etenemisen kannalta mahdollisimman sujuviksi. Tärkeää on huomioida, että aikataulut ovat rauhallisella ja riskittömällä ajotavalla mahdollista toteuttaa.

    Aikataulusuunnittelu perustuu mahdollisuuksien mukaan vakiominuuttisiin aikatauluihin, joissa samat lähtöminuutit toistuvat tunnista toiseen koko päivän ajan. Aikatauluissa ei huomioida ruuhka-aikojen vaikutuksia liikenteeseen, minkä vuoksi etenkin keskustassa ruuhka-aikoina bussi voi jäädä myöhään aikataulusta. Myöhästelyt ovat tavallisesti vain muutamia minuutteja ja viimeistään seuraavalla päätepysäkillä bussi on yleensä saavuttanut aikataulunsa.

    Joskus bussi voi jäädä aikataulusta myöhään, jos matkan varrelle osuu esimerkiksi liikenneonnettomuus tai tietyömaa, joka aiheuttaa poikkeuksellisen ruuhkan. Myös keliolosuhteet saattavat olla syynä bussien myöhästelyyn. Aikatauluja ei laadita näiden poikkeusolosuhteiden pohjalta, sillä tällöin se hidastaisi sujuvaa liikennöintiä normaaliolosuhteissa.

  • Lähtöajat päätepysäkeiltä ja Kauppatorilta ovat pitäviä, eikä bussi saa lähteä näiltä pysäkeiltä etuajassa. Muiden pysäkkien lähtöajat ovat arvioita, jotka perustuvat keskimääräisiin ajoaikoihin. Bussi saattaa olla pysäkin kohdalla hieman arviota aiemmin tai myöhemmin. Muille kuin ajantasauspysäkeille bussi ei pysähdy tasaamaan aikaa, vaikka vuoro olisi etuajassa. Pysäkillä kannattaakin olla ajoissa.

  • Linjojen vuorotiheyteen vaikuttavat matkustajamäärät ja alueelle määritelty palvelutaso. Harvaan asutusta kaupunginosasta ei kulje samoja määriä matkustajia kuin tiheään asutusta lähiötaajamasta. Parempaa palvelutasoa (tiheämpää vuoroväliä) on kannattavaa tarjota sinne, missä asuu paljon asukkaita pienellä alueella. Vastaavasti kysynnän ollessa vähäistä tiheällä vuorovälillä ajaminen ei ole kannattavaa.

  • Yleensä saman linjan reitillä on useita eri kouluja, joiden alkamis- ja päättymisajat vaihtelevat. Kun yhdeltä asuinalueelta kuljetaan useisiin kouluihin, ja vastaavasti yhteen kouluun tullaan useilta eri asuinalueilta, on käytännössä mahdotonta järjestää bussiaikataulut niin, että odotusaikaa ennen tai jälkeen koulupäivän ei jäisi lainkaan.

  • Linjaston tarkoituksena on tarjota vaihdottomat yhteydet tärkeimmille yhteysväleille ja esimerkiksi asuin- ja työpaikka-alueiden kehittyminen ja muutokset keskeisten palveluiden sijainneissa voivat aiheuttaa tarvetta reittimuutoksille.

    Joukkoliikenteen tehtävänä on kuljettaa joukkoja ja linjastosuunnittelun tavoitteena on järjestää mahdollisimman kattavat joukkoliikenneyhteydet mahdollisimman suurelle matkustajamäärälle. Tällöin yksittäisten matkustajien näkökulmasta muutokset voivat valitettavasti tuntua huononnuksia.

    Kysynnän lisäksi linjastosuunnitteluun vaikuttavat erityisesti käytettävissä oleva rahoitus sekä maankäytön rajoitteet.

  • Samaa reittiä tai reittiosuutta kulkevien linjojen vuoroväli pyritään suunnittelemaan mahdollisimman tasaiseksi. Vuorojen porrastaminen ei kuitenkaan aina ole kaikkien linjojen osalta mahdollista ja suunnitellusta porrastuksesta huolimatta bussit voivat myös toisinaan ajautua lähelle toisiaan, kun esimerkiksi etummainen auto kerää taaempana ajavaa autoa enemmän matkustajia ja jää samalla jälkeen aikataulusta.

  • Kesäisin joukkoliikenteessä on vähemmän matkustajia kuin talvella mm. koulujen kesälomista ja lisääntyvästä pyöräilystä johtuen, minkä vuoksi vuoromääriä vähennetään kesäkaudelle.

  • LSL:n painettuja aikatauluvihkoja on saatavilla useimmista LSL:n myyntipisteistä sekä linja-autoista. Ajantasaiset aikataulut näet aina lsl.fi-sivustolta ja reittioppaasta.

  • Vanhat pdf-tiedostot eivät täyttäneet nykyisiä viranomaisia velvoittavia digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia eikä niiden muuttaminen lain mukaisiksi olisi ollut yksinkertaista.

    Pohdittaessa erilaisia ratkaisuja asiaan todettiin, että vaadittavat selainpohjaiset ja erilaisin apuvälinein luettavissa olevat aikataulut ovat itseasiassa jo olemassa, eikä ole mielekästä luoda samanlaista mallia uudelleen. Aikataulutiedot löytyvät nyt Lahden seudun liikenteen reittioppaasta lahti.digitransit.fi.

    Reittioppaasta saa näkyviin myös perinteisen ”päätepysäkiltä päätepysäkille” -aikataulunäkymän, kun laittaa hakuun pelkän linjanumeron ja valitsee avautuvasta valikosta kumman suunnan aikatauluja haluaa tarkastella ja painaa sitten avautuvan näkymän yläriviltä aikataulut-painiketta. Jos käytät tiettyjen linjojen aikatauluja usein, kannattaa aikataulu-näkymä tallentaa esimerkiksi nettiselaimen kirjanmerkkeihin tai matkapuhelimen aloitusnäytölle.

    Reittioppaan hyviin ominaisuuksiin kuuluu myös sen reaaliaikaisuus. Palvelusta voi seurata bussin etenemistä kartalla ja siten välttää turhan odottelun pysäkillä.

    Moni oli niin tottunut aikataulutaulukoihin, että ajatus kokonaan uuden palvelun käytön opettelemisesta voi tuntua vaikealta. Reittiopas on kuitenkin monipuolinen ja kehittyvä informaatiokanava ja nimestään huolimatta paljon muutakin kuin reittihaku. Reittioppaan käyttöä kannattaa harjoitella rauhassa ja tehdä erilaisia testihakuja.

    Ohjeita reittioppaan käyttöön ja aikataulujen hakemiseen on julkaistu Youtube-videolla.

Matkustaminen

  • Pysähtymismerkillä kerrot kuljettajalle, että haluat juuri kyseisen bussin kyytiin erityisesti silloin, kun pysäkillä pysähtyy useita busseja.

    Pimeään vuoden aikaan kuljettaja havaitsee sinut pysäkiltä paremmin, kun heilautat heijastinta, Waltti-kortin suojakotelon heijastavaa puolta tai valaistua kännykän näyttöä bussin tulosuuntaan.

  • Syynä saattaa olla, että kuljettaja ei ole muun liikenteen seuraamiselta huomannut antamaasi kädenheilautusta. Paras tapa varmistua bussin pysähtymisestä on nostaa käsi jo hyvissä ajoin merkiksi kuljettajalle. Käsi kannattaa laskea vasta kun bussin vilkku on syttynyt pysähtymisen merkiksi. Aamu- ja iltahämärissä käsimerkkiä on hyvä tehostaa esimerkiksi heijastavalla bussikorttikotelolla, heijastimella tai kännykän näytöllä.

  • Lapsen voi ottaa pois lastenvaunuista/-rattaista matkan aikana ja lapsi istua bussin penkillä tai olla esimerkiksi kantoliinassa. Aikuisen on huolehdittava omalta osaltaan lapsesta ja vaunuista matkan ajan. Vaunujen pyörät on lukittava ja mikäli lapsi on vaunuissa, on aikuisen oltava vierellä ja varmistettava vaunujen paikallaan pysyminen.

  • Lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa noustaan sisään keskiovesta. Lastenvaunuja kuljettava aikuinen voi matkustaa useimmilla LSL:n linjoilla maksutta, jotta lasta ei tarvitse jättää yksin vaunuihin tai rattaisiin matkalipun maksamisen ajaksi. Kantoliinassa tai rintarepussa oleva lapsi on turvallisesti sylissä ja bussiin noustaan tässä tapauksessa etuovesta, jolloin maksaminen onnistuu helposti ennen istumaan menemistä eikä lasta ole tarvetta jättää yksin maksamisen ajaksi.

  • Syöminen ja juominen bussissa ei ole sallittua. Kielto koskee myös kannellisia kahvimukeja.

  • Voit kuljettaa bussissa tavallisia ja vaarattomia lemmikkieläimiä kuljettajan harkinnan mukaisesti niin, että jo kyydissä olevat matkustajat otetaan huomioon. Lemmikkieläimistä ei peritä maksua. Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta bussiin lemmikkieläintä, mikäli auto on kovin täynnä, siellä on jo muita lemmikkieläimiä tai muut matkustajat vastustavat eläimen autoon ottamista.

    Lemmikin omistaja on vastuussa siitä, että eläin ei aiheuta häiriötä muille matkustajille. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää autossa irrallaan.

  • Voit kysellä kadonneita tavaroita voi kysellä suoraan liikennöitsijöiltä.

  • Voit kuljettaa bussissa sellaisia matkatavaroita, joita pystyt vaivattomasti kuljettamaan. Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta kyytiin tavaraa, josta aiheutuu vaaraa tai häiriötä muille matkustajille tai kalustolle, tai joiden kuljettaminen vie tilaa muilta matkustajilta.

    Polkupyörät kannattaa pyrkiä kuljettamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin niille löytyy varmimmin tilaa autosta. Polkupyörän kanssa matkustavan on pidettävä pyörästä kiinni matkan ajan.

  • Kun autossa on tilaa, invalidipaikat ovat kaikkien matkustajien käytössä. Ne on kuitenkin tarkoitettu ensisijaisesti vanhuksille, vammaisille ja muille sellaisille matkustajille, jotka erityisestä syystä tarvitsevat istumapaikkaa. Hyvien tapojen mukaista on, että esimerkiksi nuori ja hyväkuntoinen antaa istumapaikan iäkkäälle ja heikkokuntoiselle.

Waltti-kortti

  • Waltti-kortti on vyöhykepohjainen matkakortti, joka mahdollistaa yhden matkakortin käytön kaikkien Waltti-järjestelmään liittyneiden kaupunkiseutujen alueilla.

    Waltti-kortti toimii kausi- tai arvolippuna. Arvolipulla voit maksaa yksittäisiä matkoja ja kausilipulla voit matkustaa kausilipun voimassaoloaikana rajattomasti valituilla vyöhykkeillä. Voit ladata samalle kortille molempia lipputuotteita ja käyttää arvoa tai kautta matkustustarpeen mukaan.

    Voit käyttää kortille ladattua arvoa matkustamiseen myös muilla Waltti-paikkakunnilla.

  • Waltti-matkakortin voi ostaa Waltti-nettikaupassa, Lahti-Pisteessä (Kauppakeskus Trio, Aleksanterinkatu 18, 15140 Lahti) tai rajoitetuissa myyntipisteissä.

    Waltti-kaupasta voi tilata henkilökohtaisen matkakortin itselle tai samassa taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle. Tilattu matkakortti toimitetaan antamaasi osoitteeseen 7-14 vuorokauden kuluessa tilauksesta.

    Täysi-ikäisen henkilön puolesta voi ostaa kortin ainoastaan valtakirjalla. Valtakirja voi olla myös vapaamuotoinen. Siitä tulee ilmetä sen henkilön koko nimi, henkilötunnus ja suostumus osoitetietojen tarkistamiseen väestörekisteristä, jolle kortti hankitaan. Valtakirjassa pitää olla myös valtuutetun koko nimi ja henkilötunnus. Valtakirja tulee allekirjoittaa ja siihen tulee merkitä, kuinka kauan valtakirja on voimassa.

    Latauksia kortille voi tehdä Waltti-kaupassa, Lahti-Pisteessä, muissa myyntipisteissä sekä bussissa. Latauksista peritään myyntiprovisio, jonka jokainen myyntipiste määrittelee itsenäisesti. Busseissa lataaminen maksetaan käteisellä.

  • Kausilipulla voi matkustaa rajattomasti kauden voimassaolon ajan (30, 90,180, 365 päivää). Arvolipulle ladataan tietty summa rahaa (0,65-500€), joka kuluu sitä mukaa kun korttia käytetään.

    Kortilla voi olla samaan aikaan sekä kausilippu että arvoa. Voit esimerkiksi ladata kortille 30 päivän kausilipun AB-vyöhykkeille ja lisäksi ladata kortille arvoa 20 euroa siltä varalta, että sinun täytyy välillä matkustaa oletusvyöhykkeiden/normaalin liikkumisalueen ulkopuolelle.

    Kausilippu on henkilökohtainen ja sen voi ladata vain henkilökohtaiselle Waltti-kortille.

  • Henkilökohtaista Waltti-korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa, ja käyttämättömät matkat voi siirtää uudelle kortille.

    Haltijakohtaista Waltti-korttia voi käyttää kuka tahansa samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluva henkilö. Haltijakohtaisella Waltti-kortilla voi olla vain arvoa. Haltijakohtaisen kortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Kadonnutta haltijakohtaista korttia ei voi sulkea eikä sillä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

  • Ota yhteys asiakaspalveluun henkilökohtaisen Waltti-kortin sulkemista varten. Henkilökohtaisella kortilla oleva arvo/kausi voidaan siirtää uudelle kortille. Uusi korttipohja maksaa 5 euroa ja saldon siirrosta peritään 7 euroa käsittelymaksu. Näin vanha kortti mitätöityy ja jäljellä oleva saldo/kausi siirtyy uudelle kortille. Jos kortilla on vain muutama päivä tai alle 12 euroa saldoa niin silloin ei kannata korttia korvata, vaan tehdä uusi kortti tilalle.

    Haltijakohtaisen Waltti-kortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia kortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

  • Matkan hinta tulee maksaa kerralla kyytiin noustessa eikä sitä voi maksaa osittain kausilipulla ja osittain arvolla. Maksettaessa lippu on siis joko ostettava arvolla, mobiililipulla, käteisellä tai käytettävä kausilippua, mikäli kausilipun vyöhykkeet riittävät kuljettavaan matkaan.

  • Waltti-kortti toimii LSL:n joukkoliikenteen linja-autoissa A-I-vyöhykkeillä. Bussit kulkevat Lahden, Hollolan, Orimattilan, Heinolan, Asikkalan sekä Padasjoen alueilla.

    LSL:n aikatauluihin on merkitty ne alueen markkinaehtoiset vuorot, joilla käy maksutapana Waltti-kortti.

    Waltti-kortilla olevaa arvoa voi käyttää kaikissa Suomen Waltti-kaupungeissa.

  • Myyntipisteet perivät palvelustaan palvelumaksun (provisio). Palvelumaksun suuruus vaihtelee myyntipisteittäin ja myyntipisteet päättävät palvelumaksun suuruudesta itsenäisesti. Hinnat ovat nähtävillä myyntipisteissä. Palvelumaksulla katetaan kortin latauksesta syntyneitä kustannuksia.

    Waltti-kaupassa latauksesta maksettava palvelumaksu on 1,42 euroa, Lahti-Pisteellä 2 euroa ja bussissa 4 euroa. Waltin nettikaupassa ostosta perittävä palvelumaksu kattaa verkkokaupan ylläpitomaksun.

    LSL haluaa toimia asiakkaille läpinäkyvästi ja palvelumaksu on laitettu näkyviin erilliseksi osaksi palvelun hintaa, jolloin yhteiskunnan tuki kohdistuu suoraan lipun hintaan eikä matkustamisen tukipalveluihin. Toinen vaihtoehto olisi ollut nostaa lippujen hintoja siten, että ne sisältäisivät myös palvelumaksun.

  • Waltti-kaupassa kortille ladattu tuote näkyy Waltti-kortin tiedoissa, kun lataus on onnistuneesti aktivoitu linja-autossa tai palvelupisteessä. Osto aktivoituu linja-autoissa noin kahden tunnin kuluttua Waltti-kaupassa tehdystä ostosta. Aktivointi kannattaa tehdä kuukauden sisällä nettiostoksesta.

    Latauskuitti kannattaa ottaa mukaan bussissa näytettäväksi siltä varalta, että latauksen aktivointi ei onnistu. Voit todistaa tehdyn latauksen näyttämällä kuljettajalle kortin latauskuitin esimerkiksi puhelimen näytöltä.

    Mikäli aktivointi ei onnistu bussissa, voit käydä aktivoimassa kortin asiakaspalvelupisteellä. Aktivointiviiveen vuoksi suosittelemme lataamaan kortin mahdollisuuksien mukaan jo pari päivää etukäteen.

    Waltti-kortin saldo päivittyy nettikauppaan viiveellä.

  • Kausilipulla voi matkustaa ainoastaan sille ennalta ladatuilla vyöhykkeillä.

    Arvolippuun ladataan ensimmäisen oston yhteydessä oletusvyöhykkeet ja kortilta veloitetaan automaattisesti oletusvyöhykkeiden mukainen maksu, kun käytät korttia lukijalaitteessa.

    Jos haluat matkustaa arvolipulla ennalta määriteltyjen oletusvyöhykkeiden ulkopuolelle, sinun täytyy kertoa asiasta etukäteen kuljettajalle. Kuljettaja valitsee halutut vyöhykkeet ja veloittaa arvolipusta matkan mukaisen hinnan.

    Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, maksulaite valitsee käyttöön ensisijaisesti kausilipun. Mikäli haluaa käyttää kortilta arvoa, pyydä kuljettajaa veloittamaan oikea hinta.

  • Voit ostaa Waltti-kortin joko henkilö- tai haltijakohtaiseksi.

    Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa, jolla kortti on. Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu.

    Waltti-kortti ostetaan ikäryhmän mukaan ja haltijakohtaisella kortilla voi matkustaa usea samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluva henkilö yhtä aikaa. Esim. perheen 7-16-vuotiaat lapset voivat käyttää samaa haltijakohtaista korttia, mutta aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla. Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta kortilta veloitetaan tällöin aikuisen lipun hinta.

    Opiskelija- ja seniorikortit ovat henkilökohtaisia ja vain kortin omistaja voi matkustaa seniori- tai opiskelijahinnalla.

  • Arvolippu ja kausilippu voivat olla samalla Waltti-kortilla. Esimerkiksi kausilipulla voit maksaa oman matkasi ja arvolipulla kanssamatkustajan matkan.

    Kun kortilla on samanaikaisesti sekä kausi- että arvolippu, maksulaite valitsee käyttöön kausilipun. Mikäli haluat käyttää kortilta arvoa, pyydä kuljettajaa veloittamaan oikea arvolipun hinta.

  • Waltti-kortilla voi olla yksi aktiivinen kausilippu ja yksi odottava kausilippu. Odottava kausilippu aktivoituu vasta edellisen kausilipun päättymisen jälkeen, kun kortilla matkustetaan ensimmäisen kerran.

  • Haltijakohtaista korttia ei voi muuttaa henkilökohtaiseksi, sillä muutos vaatii uuden kortin.

  • Waltti-kortin saldon tai kausikortin voimassaoloajan voit tarkistaa Waltti-kaupasta rekisteröitymällä käyttäjäksi. Bussissa näet kortin saldon lukijalaitteella, kun leimaat kortin lukijaan. Kortin saldon voit käydä tarkistamassa myös LSL:n myyntipisteissä. Voit tarkistaa Waltti-kortilla olevat lipputuotteet myös Waltti-kortinlukija-sovelluksen avulla.

Maksaminen ja hinnat

  • LSL-alueeseen kuuluvat Lahti, Hollola, Heinola, Orimattila, Asikkala, Padasjoki, Hartola ja Kärkölä. Alueen rajat määräytyvät kuntarajojen mukaan.

    Waltti-kortilla matkan voi maksaa kaikissa Waltti-kaupungeissa ja Lahti-Hämeenlinna seutuliikenteessä.

  • Bussissa voi maksaa vain käteisellä. Varaathan kertalipun ostamiseen tasarahan tai rahan lähelle kertalipun hintaa, sillä kuljettaja ei ole rajallisen vaihtokassan vuoksi velvollinen antamaan vaihtorahaa takaisin 20 euroa tai enemmän.

    Muista, että voit ostaa kertalipun ilman käteistä LSL-mobiilisovelluksella, jonka voit ladata älypuhelimeesi sovelluskaupasta.

  • Waltti-kortin sekä kertalippujen hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin ja lipun hinta määräytyy matkustettavien vyöhykkeiden mukaan. Esimerkiksi A-vyöhykkeeltä D-vyöhykkeelle matkustettaessa tarvitset neljän vyöhykkeen lipun.

    Waltti-korttiin asetetaan ensimmäisen oston yhteydessä käyttäjän valinnan mukaiset oletusvyöhykkeet. Tällä vyöhykevälin valinnalla määritetään se matka, jota pääsääntöisesti käytetään matkustaessa arvolla ja joka veloitetaan kortilta maksettaessa. Oletusvyöhykkeet voidaan vaihtaa palvelupisteessä. Valitut oletusvyöhykkeet eivät vaikuta kausituotteen vyöhykkeisiin, sillä kausituotteen vyöhykkeet valitaan aina oston yhteydessä erikseen.

    Vyöhykkeiden valinnassa voit käyttää apuna LSL:n vyöhykekarttaa tai reittiopasta.

  • Vaihtoajan sisällä voit vaihtaa bussista toiseen ostamillasi vyöhykkeillä. Vaihto-oikeutta voi käyttää, kunhan vaihtoaikaa on vielä jäljellä bussiin noustessa.

    Vaihtoajat perustuvat vyöhykkeiden määrään: 2 vyöhykettä = 60 minuuttia, 3-7 vyöhykettä = 75 minuuttia, 8-9 vyöhykettä = 90 minuuttia.

    Esimerkiksi Lahden kaupungin alueella A-B-vyöhykkeillä matkustettaessa vaihtoaika on 60 minuuttia.

    Vaihtoaika lasketaan lipun osto- tai leimaushetkestä. Bussiin saa nousta lipun voimassaoloaikana ja jatkaa perille asti, vaikka lipun voimassaoloaika päättyisi matkan aikana.

  • Seniorialennus on ikäperusteinen ja myönnetään vain 65 vuotta täyttäneille.

  • Jos olet 7-16-vuotias, eli oikeutettu ostamaan matkalipun lasten hinnalla, sinun tulee mainita asiasta erikseen kuljettajalle, jotta hän voi veloittaa matkastasi oikean hinnan. Varaudu pyydettäessä todistamaan ikäsi. Kuljettajalla ei ole velvollisuutta arvioida matkustajan ikää, vaan matkustajan vastuulla on kertoa mahdollisesta oikeudesta alennukseen.

  • Liikennehäiriö, esimerkiksi vuoron puuttuminen tai etuajassa tai myöhässä tuleminen, ei oikeuta korvauksiin.

  • Waltti-kortille voi ladata Kelan koulumatkatuetun 30 päivän kausilipun. Tukea haetaan Kelalta. Täytä Kelan koulumatkatukihakemus ja toimita se koulusi opintotoimistoon. Hakemusta jätettäessä täytetään ostotodistus, jonka oppilaitos varmentaa.

    Ensimmäinen lippu ostetaan lipunmyyntipisteestä ostotodistusta vastaan. Muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaan. Jatkossa voit ladata kortin Waltin nettikaupassa, LSL:n myyntipisteessä, lippuautomaatilla sekä bussissa.

Mobiililippu

  •  Rekisteröitymättömän käyttäjän mobiililippu veloitetaan aina puhelinlaskulla. Rekisteröitynyt käyttäjä voi valita maksutavaksi myös pankki- tai luottokortin, Pivon, MobilePayn tai ApplePayn. Maksutavan valinta tapahtuu lipun ostovaiheessa.

  • Langaton mobiiliverkko WiFi ei voi olla päällä, jos haluaa käyttää maksutapana mobiilimaksua, eli operaattorilaskutusta. Tämä johtuu siitä, että operaattoria ei välttämättä pystytä tunnistamaan, kun WiFi on päällä. Operaattori täytyy voida tunnistaa, jotta lasku tulisi varmasti oikealle liittymälle. Kaikissa muissa sovelluksen tarjoamissa maksutavoissa WiFi voi olla päällä.

  • Sovellus tarkistaa internet-yhteytesi tilan. Jos puhelimessa ei ole internet-yhteyttä, sovellus käynnistää offline-tilan, ja voit silti käyttää lippujasi. Sovellus ei näytä offline-tilassa lippuja, mikäli kirjaudut ulos sovelluksesta.

  • Jos bussissa on uudenmallinen isolla näytöllä varustettu kortinlukija, mobiililippu luetaan kortinlukijassa. Aseta tällöin puhelin kortinlukijan alapuolelle, jotta koodinlukija voi lukea lipun QR-koodin.

    Jos bussissa on vanhanmallinen kortinlukija, näytä mobiililippu kuljettajalle puhelimesi näytöltä.

  • Voit ostaa sovelluksesta lipun myös toiselle henkilölle, esimerkiksi vanhempi voi ostaa mobiililipun omalla puhelimella ja lähettää lipun lapselle.

    Lipun ostaminen ja jakaminen toimii siten, että ostaja ostaa lipun ja lähettää kertakäyttöisen lippukoodin valitsemallaan sovelluksella (esim. WhatsApp) vastaanottajalle. Lippukoodin vastaanottaja lisää lippukoodin sovellukseen, joka antaa käyttäjälle lippukoodia vastaavan lipun.

    Jos ostaja ei lähetä lippua tai vastaanottaja ei ota sitä käyttöön määräajan sisällä, lippu perutaan ja maksu palautuu ostajalle automaattisesti.

    Mobiililippua jakaessa lipun ostajan ja vastaanottajan täytyy olla rekisteröityneitä käyttäjiä, mutta vastaanottajalla ei tarvitse olla lisättynä mitään maksutapaa omalle käyttäjätililleen.