Lippuautomaatit

Lahdessa on käytössä joukkoliikenteen itsepalveluautomaatteja, joilla voi ostaa kerta- ja päivälippuja sekä ladata matkakortteja. Automaattien käytöstä ei veloiteta palvelumaksua.

Lippuautomaatit on sijoitettu sisätiloihin ja ne ovat käytettävissä sijoituspaikkojen aukioloaikojen mukaan.

Lahden Matkakeskus, Rautatienkatu 2
Lahden pääkirjasto / Lahti-Piste, Kirkkokatu 31
Kauppakeskus Trio, Aleksanterinkatu 18, 1. krs
Päijät-Hämeen keskussairaala, Keskussairaalankatu 7
Koulutuskeskus Salpaus / Keskustan kampus, Svinhufvudinkatu 10
Koulutuskeskus Salpaus / Vipusenkadun kampus, Vipusenkatu 5
LAMK / Niemen kampus, Mukkulankatu 19
Citymarket Laune, Ajokatu 53

 

Automaattien sijainnit Kartalla

Kartta: Lippuautomaattien sijoituspaikat

 

automaatin käyttö

Itsepalveluautomaatti on helppokäyttöinen ja kätevä tapa ostaa lippuja ja ladata Waltti-matkakorttia. Matkustajan tulee kuitenkin lippua ostaessa tietää vyöhykkeet, joilla matkustaa. Joidenkin automaattien ohessa on suuntaa-antava vyöhykekartta valintaa helpottamassa, mutta suosittelemme selvittämään vyöhyketiedot etukäteen LSL:n pysäkki- ja vyöhykekartan avulla tai asiakaspalvelusta.

Matkustaja on vastuussa siitä, että hänellä on matkaan oikeuttava lippu. Kuljettajalla on oikeus periä normaali kertalipun hinta, jos lipun vyöhykkeet eivät riitä tehtävään matkaan tai lipun voimassaoloaika on umpeutunut. Automaatilta ostetun lipun voimassaoloaika alkaa heti ostohetkestä.

- Lippuautomaatilla maksu onnistuu yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla. Alle 50 euron ostoksen voi maksaa lähimaksulla.

- Kielivalinnat suomi, ruotsi ja englanti

- Matkakortin latauksesta ei peritä palvelumaksua

Pikaohje automaatin käyttöön (pdf-tiedosto)

KERTA- JA PÄIVÄLIPUT 

Automaatilta ostetut kerta- ja päiväliput tulostuvat paperisina lippuina automaatin keskellä sijaitsevaan koteloon. Lippu näytetään kuljettajalle bussiin noustessa. Lippujen hinnat ovat vastaavat kuin bussista käteisellä tai myyntipisteestä (päiväliput) ostettujen lippujen. Hintataulukot liput ja hinnat -sivulla.

Automaatilla voi ostaa useamman lipun.

Kertalippu on voimassa 60-90 minuuttia vyöhykkeiden määrästä riippuen. Lipun voimassaoloaika tulostuu lippuun ja alkaa heti ostohetkestä. Lipun voimassaoloaikana voi matkustaa rajattomasti valituilla vyöhykkeillä. Lue lisää vaihto-oikeudesta.

Automaatista ostetut liput eivät käy maksuvälineenä seuturajat ylittävässä liikenteessä (Lahti-Hämeenlinna) eikä markkinaehtoisessa liikenteessä (esim. osa Vääksyn suunnan vuoroista). Markkinaehtoisista vuoroista on maininta kunkin linjan aikatauluissa.

MATKAKORTIN LATAUS

Automaatilla voi ladata Waltti-matkakortille arvoa tai kausilipun. Myös opiskelijan KELA-tuetun kausilipun lisälatauksia voi tehdä automaatilla.

Kortille voi ladata automaatilla arvoa 5-100 euroa.

Kortille voi ladata myös kausilipun (30, 90, 180 tai 365 vrk). Kausilippua ladatessa asiakkaan tulee tietää vyöhykkeet, joilla matkustaa. Laitteella voi ostaa kausilipun mille tahansa vyöhykevälille, mutta hinnoittelu noudattaa kausilipun hintataulukkoa, eli esimerkiksi kausilippu A-C on samanhintainen kuin A-F1. Hinta päivittyy ruudulle tehtyjen valintojen mukaan.

Poista matkakortti automaatin kortinlukijasta vasta kun olet saanut näytölle ilmoituksen onnistuneesta maksusta ja kuitti tulostuu koteloon.

Automaatilla tehty lataus siirtyy matkakortille heti onnistuneen maksun jälkeen ja on heti käytettävissä. Kausilippu aktivoituu vasta, kun korttia ensimmäisen kerran käytetään bussin kortinlukijassa ja kortilla mahdollisesti oleva keskeneräinen kausi on kulunut loppuun. Voit siis ladata kortille uuden kauden jo hyvissä ajoin odottamaan. Huomaathan, että kortilla voi olla vain yksi odottava kausi.

 

Ongelmatilanteet

Lahden seudun liikenteellä ei ole päivystävää huoltopalvelua vikatilanteita varten. Jos automaattia käyttäessäsi tapahtuu jotain odottamatonta, ota ylös mahdollisimman tarkat tiedot tapahtuneesta (laite, pvm, kellonaika, matkakortinnumero ja kuvaus tapahtumasta) ja ota yhteyttä sähköisen palautelomakkeen kautta. Voit liittää palautteeseen myös valokuvia.

TYYPILLISIÄ ONGELMATILANTEITA

Maksu epäonnistui

Laite voi antaa ”maksu epäonnistui” -virheilmoituksen useasta syystä:
- Maksukortti on syötetty väärin. Seuraa maksupäätteen ohjeita. Jos lähimaksun raja ylittyy, käytä sirua. Syötä kortti lukijaan siru edellä hieman yläviistoon rauhallisella ja tasaisella liikkeellä.
- Maksukorttia ei ole syötetty riittävän nopeasti lipputuotteen valinnan jälkeen.
- Tilin saldo ei riitä tai kortin käyttöraja estää maksun.

Maksun epäonnistumisen jälkeen ruudulla on ”yritä uudelleen” -painike. Jos maksu yhä epäonnistuu, voit myös perua oston kokonaan ja yrittää uudelleen.

Maksu onnistui, mutta matkakortille ei tullut mitään

Osto kirjautuu kortille vasta onnistuneen maksutapahtuman jälkeen. Jos poistat matkakortin kesken maksutapahtuman, osto ei ehdi latautua kortille. Poista matkakortti kortinlukijasta vasta kun olet saanut näytölle ilmoituksen onnistuneesta maksusta ja kuitti tulostuu koteloon.

Jos maksu on veloitettu tililtäsi ilman, että lataus on siirtynyt kortille, olet oikeutettu hyvitykseen. Hyvityspyynnön voit tehdä sähköisen palautelomakkeen kautta. Mainitse hyvityshakemuksessasi matkakortin numero, laite, pvm, kellonaika ja kuvaus tapahtumasta.

Ostin väärän lipun / En ehtinyt bussiin ja lippu jäi käyttämättä

Lippuautomaatista ostettuja kerta- ja päivälippuja ei hyvitetä. Varmista ennakkoon, että valitsemasi vyöhykkeet riittävät suunnittelemallesi matkalle ja että ehdit ajoissa pysäkille. Esimerkiksi reittioppaan ilmoittamat pysäkkien ohitusajat ovat arvioita ja pysäkillä tulee olla hyvissä ajoin ennen matkaa.

Matkakortille ladatut käyttämättömät kausiliput hyvitetään Lahden seudun liikenteen matkakorttiehtojen mukaan.