Hyppää sisältöön

Suomen ensimmäiset aurinkoenergialla toimivat e-paperiaikataulunäytöt testikäytössä Lahden bussipysäkeillä

Lahden seudun liikenne kokeilee uudenlaisia pysäkkinäyttöratkaisuja kahdella keskustan pysäkillä. Lahden laitteet ovat ensimmäiset ulkokäytössä olevat e-paperitekniikkaa ja aurinkoenergiaa hyödyntävät joukkoliikenteen aikataulunäytöt Suomessa.
e-paperinäyttö Trion pysäkillä

Kokeilu sopii erinomaisesti Lahden ympäristöpääkaupunkivuoteen, sillä e-paperinäyttö on ympäristöystävällinen ja energiatehokas aurinkopaneeleilla toimiva näyttöratkaisu.

Näytöt on asennettu Aleksanterinkadulla kauppakeskus Trion edustalla sijaitseville pysäkeille. E-paperinäyttötestin myötä pysäkeiltä poistettiin huonokuntoiset ja käyttöikänsä päässä olevat LCD-näytöt.

Kokeilun tavoitteena on testata, miten e-paperiteknologia soveltuu pysäkeille ja kestää Suomen sääoloja. Pilottijakson aikana kerätään kokemuksia siitä, miten e-paperinäyttö soveltuu erilaisen matkustajainformaation jakamiseen ja millaista informaatiota näyttöjen avulla voidaan tarjota matkustajille.

Kokeilu on osa Lahden seudun liikenteen matkustajainformaation kehittämishanketta ja kustannuksiin on saatu rahoitusta koronatilanteen elvyttämistoimenpiteisiin myönnetystä valtionavustuksesta.

Kaikki tarvittava energia auringosta

Lahdessa kaikki näytöissä käytettävä energia saadaan auringosta. Näytöt toimivat aurinkopaneeleilla, mikä on vielä harvinaista Suomen leveysasteilla koko pohjolassa. Yleisesti pohjoismaissa käytettävät pysäkkinäytöt toimivat verkkovirralla, mutta nämä toimivat aurinkopaneeleilla ladattavilla akuilla.

E-paperinäytöissä käytettävän järjestelmän tekniikka sallii erilaiset sähkön toimitusmuodot näytöille ja virtalähteiden eroja ja riittävyyttä voidaan seurata ja säätää etäyhteyksillä. Näytöt toimivat 12 voltin jännitteellä ja kuluttavat energiaa yli 30 kertaa vähemmän kuin perinteiset aikataulunäytöt.

Mikä e-paperi?

E-paperi on muovikalvoa, minkä sisällä on sähköisesti ohjattavia mustepartikkeleita mikrokapseleissa. E-paperinäytöt jäljittelevät tavallisen musteen ilmettä paperilla ja tarjoavat selkeän luettavuuden jopa suorassa auringonvalossa. Kuvan ylläpitäminen e-paperilla ei käytä energiaa. Energiaa kuluu ainoastaan kuvan muuttamiseen. Perinteisten näyttöjen kuva päivitetään kymmeniä kertoja sekunnissa, kun e-paperisilla näytöillä kuva päivitetään halutuin aikavälein. Lahdessa päivitys tehdään nyt kerran minuutissa.
Aikataulunäyttöjen kuvan päivitys ei vielä ole aivan huomaamaton muutos. Päivittymisen yhteydessä kuva välkkyy hetken, kun mikrokapselit järjestyvät uudelleen. Kyseessä on tälle tekniikalle vielä toistaiseksi normaali ilmiö. Näyttöjen ohjaus ja sisällöntuotanto tapahtuu pilvipalvelussa, joka mahdollistaa ylläpidon mistä tahansa.

 

Kokeilun teknisestä toteutuksesta vastaa lahtelainen Sx3-Group Oy. Näytöt Lahteen on toimittanut kansainvälinen yritys Papercast, joka on reaaliaikaisen matkustajainformaatioteknologian asiantuntija. Lahden seudun liikenne vastaa näytöillä esitettävästä informaatiosta.