Hyppää sisältöön

Lahden seudun liikenteen asiakaskyselystä hyviä tuloksia

Kyselyyn vastanneiden mukaan tarjolla on ”neljän tähden” joukkoliikennepalveluja.

Lahden seudun liikenne on alkanut tutkia säännöllisesti matkustajien tyytyväisyyttä alueen joukkoliikennepalveluihin. Kysely toteutetaan kolmesti vuodessa busseissa jaettavilla kyselylomakkeilla. Vastauksia kerätään noin 1500 matkustajalta eri linjoilta aamu-, päivä- ja iltapäiväliikenteestä. Ensimmäinen kyselykierros tehtiin elokuussa 2021. Kyselyn on toteuttanut Feelback Group Oy.

LSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Seuraava kyselykierros toteutetaan marras-joulukuun vaihteessa.

Matkustajat enimmäkseen tyytyväisiä joukkoliikenteeseen

Yleisarvosanaksi Lahden seudun liikenteelle annettiin elokuussa 4,02, joka tarkoittaa melko hyvää kyselyssä käytössä olleella arviointiasteikolla 1-5.

Kokonaisuudessaan parhaan arvosanan sai kuljettajan ajotapa, 4,38. Vastaajista 45 % arvioi kuljettajan ajotavan erinomaiseksi. Erinomaisen kokonaisarvosanan enemmistöltä saivat myös linja-autojen siisteys, matkustusmukavuus, kuljettajan ystävällisyys sekä lipputuotteet ja niiden ostaminen.

Linja-autojen ulkotilojen siisteyden, joukkoliikenteen luotettavuuden sekä tiedon saatavuuden aikatauluista ja reiteistä valtaosa vastaajista arvioi melko hyväksi. Matalimman arvosanan 3,9 kyselyssä sai reitit ja aikataulut.

Pylväskaavio asiakaskyselyn tulokista.

Aikatauluja katsotaan sähköisistä palveluista

Elokuun kyselyssä matkustajilta kysyttiin myös matkustajainformaatioon liittyviä kysymyksiä. Valtaosa matkustajista katsoo aikataulut sähköisistä palveluista: mobiilisovelluksesta, reittioppaasta tai LSL:n nettisivuilta. Aikatauluvihkoa käytti 39 % vastaajista. Pysäkillä olevia tiedotteita ja julisteita lukee enemmistö (43% vastanneista) vain harvoin.

Tarkemmat tulokset 08/2021 asiakaskyselyn raportista (pdf-tiedosto)